PC/Mac

• Martijn

Wie kan mij antwoord geven op de volgende vragen:

1) Waarom is een Mac beter dan een PC als je professioneel als vormgever/opmaker aan de slag wil?

2) Heb je perse een Power Mac nodig, of kun je ook volstaan met een krachtige I-mac?

3) Welke programma's heb je precies nodig?

4) Op welke kosten moet ik rekenen?

Alvast bedankt!

• angela

Hoi Martijn,

1. De hele grafische industrie werkt met de Mac, als je met een pc ertussen wilt komen krijg je gegarandeerd conversieproblemen.

2. Je kan ook voldoen met een Imac

3. en 4. QuarkXPress (voor de opmaak fl 4000,-), Photoshop (voor de fotobewerking fl. 1500,-) en Illustrator (voor de illustraties fl. 1500,-)

Maar als ik jou was zou ik eerst een opleiding volgen, dan wat werkervaring opdoen als DTP'er en als je dat onder de knie hebt voor jezelf beginnen.

Want er zomaar aan beginnen dat loopt op uit een drama.

succes

• Drukkerij Smit bv - Amersfoort

Beste Martijn,

laat je niet al te gek maken door de aanschaf van een (dure) Macintosh computer ten opzichte van een Windows machine.

De software om DTP-werkzaamheden te verrichten blijft duur, maar een Windows computer blijft over het algemeen voordeliger dan een Macintosh, terwijl de mogelijkheden voor de grafische industrie gelijk zijn!

Mocht je vanaf je PC bestanden willen aanleveren voor de grafische industrie dan kan je ze prima met Adobe Acrobat Distiller converteren naar PDF-bestanden welke op ieder platvorm (Windows, Macintosh of Unix) te openen en verwerken zijn.

Zelf zijn wij een grafisch bedrijf dat zowel met Windows als Macintosh computers werken, bestanden van beide platvormen kunnen wij zonder problemen verwerken tot grafische eindproducten.

Veel succes!

Drukkerij Smit bv (www.smitbv.nl)

Ed Soesbergen (dtp - digitale offset)

• wendy

hoi

op langere termijn 2jr is een mac platform stukken goedkoper de productie op de mac ligt 30% hoger dan een pc bij ons in het bedrijf dan als werk station

en de nt server worden vervangen voor mac server omdat het goedkoper is met licenties

je hebt met pdf zeker problemen met kleur gescheiden uit draaien met pc bestanden komt met melding dat hij een bestand op de c of d schijf zoekt in de rip

en soms niet te praten over font problemen ze zijn in goed overleg op te lossen

en verloop in documenten meestal groter

de software moet je op de pc dump dag kopen photoschop 6 nl fl 600 incl btw

x press 4,1 fl 1500,- adobe col nl fl 1500.- bitstream fonts fl 150,-

illustrator 8 nl fl 250.- suitcase 8 fl 35,- alle prijzen incl btw

een goede dtp training bij js training in diemen

vg wendy

• Alexis W

En last but definately not least;

Als je een beetje de weg kent na een tijdje in de programmas, vooral in QuarckXpress, dan zul je op een Mac veel betere sneltoets combinaties hebben.

Ik heb mijn eerste jaartjes als grafisch student best wel wat mooi werk op een PC kunnen maken, maar na een praktijk periode zoals een stage voelt het windows platform voor grafische doeleinden opeens erg akelig aan.

• dutchkiwi

tja Ed…

ik begrijp dat je graag reclame wil maken voor jullie bedrijf..

maar mijn voorkeur als echte grafische mens gaat natuurlijk uit voor de MAC! ;-)

PC programma's zijn niet geschikt voor de drukkerij wereld.. bv. word, en er is uiterraad ook nog het verschil tussen fontsen…

vriendelijke groet!

monique