Welke eigenschappen?

• jan

He hallo allemaal!!!

Ik zit hier met een werkstuk Nederlands aan het werk, het is een documentatie map. Het gaat over grafische vormgeving want dat vond ik wel leuk. Maar nou moet ik even weten welke eigenschappen je nodig hebt om zo`n soort beroep te doen…Kan een van jullie dat me vertellen? En misschien of er nog eisen zijn enzo????

Misschien is er wel iemand die wat meer antwoorden wil geven die ik wel ff kan mailen als een soort interview. Ik hoop dat er mensen zijn die me dit kunnen vertellen, ik hoor er nog wel van…

doei.,……

• Rene

Welke eigenschappen je nodig hebt? Hoe bedoel jij dat?

Weet je, er bestaan opleidingen tot grafisch ontwerper.

Dit jaar heb ik een avondopleiding daarvoor gevolgd.

Een heel erg dure opleiding die bestaat uit drie blokken.

Het eerste blok heb ik met succes afgerond, verder ga ik niet. Waarom? Wel, de laatste tijden heb ik contacten gelegd met een aantal grafisch ontwerpers. Op een enkeling na, had de rest niet echt een specifiek opleiding genoten.

Wat mij verteld werd, is dat een goede port-folio eigenlijk het diploma vertegenwoordigd. Je kunt wel een heel erg dure opleiding gevolgd hebben, maar creativiteit, fantasie en inzicht moet je a.h.w. van nature hebben en da's niet echt te leren.

Dan heb je natuurlijk de drie meest belangrijke grafische software paketten; Adobe Photoshop, Adobe Illustrator en QuarkXpress. Deze paketten zijn, met de juiste boeken, ook heel erg goed eigen te maken.

Kortom, ik ben dus gestopt met de avondopleiding en ga nu met zelfstudie verder met die DTP-paketten.

• robin

ben het hier helemaal mee eens, ben zelf vormgever van beroep en heb nog nooit ene computerles gehad. Zoals gezegd, je portfolio is je diploma en fnatasie is noiet aan te leren. Je ‘ziet’ dingen, of je ziet ze niet! En als je ze ziet, heb je n mooi salaris…

het is een beetje herhaling van wat Rene zegt, maar tis nou eenmaal waar!

Suc7 met je werkstuk,

robin

• Rob

Ben het helemaal eens met Rene en Robin. Ben zelf 6 jaar werkzaam in het wereldje. Ik beheers zo ongeveer alle grafische software maar heb de creativiteit van een baksteen. Als ik mensen aanneem, beoordeel ik hun kennis aan de hand van wat ze daadwerkelijk kunnen op een MAC en hun portfolio zegt daarbij erg veel. En dan gaat het inderdaad om de gouden driehoek: QE, Photoshop en Illustrator. Daar komt de laatste tijd InDesign nog bij. Papiertjes zeggen mij niets, die zijn alleen van belang voor de CAO.