resolutie scherm/druk

• Gerard Jansen

Een klant van me vraagt:

“Ik probeer een beetje grip te krijgen op het produktieproces vanaf het scherm tot wanneer het gedrukt is. Een van de vragen die ik als newbie heb is: Waarom kun je een afbeelding van 10 bij 15 centimeter die er op je scherm geweldig uitziet niet geweldig 10 bij 15 afdrukken? Roept iedereen: je scherm is 72 dpi en voor drukken moet het 300 dpi zijn (stommeling, dat snapt iedereen, roepen ze dan nog net niet). Vraag ik: maar waarom? Beginnen de eersten al een beetje geïrriteerd te worden. Maar toch: waarom ziet het menselijk oog 72 dpi afbeeldingen op een computerscherm wel als ”scherp“ maar een op deze resolutie gedrukte afbeelding als ”onscherp"?

Wie weet het echte antwoord?

• erik

het verschil zit m ook in rgb/cmyk kleuropbouw…oftewel de werking van de optische menging…

• carolien

Ik ben ook geinteresseerd in het productieproces waar Gerard het over heeft, maar vind het antwoord van Erik een beetje magertjes. Heeft iemand nog goeie links van sites voor mij waarin hier meer informatie over staat? Ik denk dat Gerard hier ook blij mee zal zijn.

• erik

lichtjes geirriteerd:)

RGB(scherm), wit is alle kleuren

men neme 2 lampen(pixels) een blauwe en een gele, en plaatst die naast elkaar…..

door de menging van het licht zul je tussen de lampen een groen licht kunnen waarnemen…je hebt dus maar twee lampen(pixels) nodig om een verloop te maken.

CMYK(druk), wit is geen kleuren

men neme 2 vlakken(pixels) een gele en een blauwe en plaatst die naast elkaar, misschien als je door je oogharen kijkt zul je iets van een menging kunnen zien, maar als je normaal kijkt blijven het twee vlakken.

Je hebt dus meer vlakken(pixels) nodig om een goed verloop te maken in cmyk(druk).

eigenlijk erg logisch dus….had je zelf ook kunnen bedenken.

• carolien

Erik,

Nog bedankt voor je uitleg, maar het commentaar dat je

er onder hebt gezet is toch echt overbodig.

"eigenlijk erg logisch dus….had je zelf ook kunnen

bedenken" ? Ik heb alleen maar eerlijk gevraagd om een

duidelijkere uitleg en niet om commentaar of ik dat

zelf wel of niet had kunnen bedenken.

Misschien heb je het niet zo bedoeld, maar het komt

wel zeer arrogant over!

Carolien

• erik

carolien,

commentaar was allemaal in het kader van het originele bericht(net als mijn aanhef)

dus niet zo bedoeld.

Als ik arrogant wilde zijn dan had ik je het zowiezo niet uitgelegd…….maar het bij een sneer gelaten…

grt erik

• Gerard Jansen

Bedankt voor moeite en uitleg!

Groeten Gerard Jansen