tekenprogramma

• Johan

Is er eenvoudige software om 3D-tekeningen te maken (in dit geval van boten en alles wat ermee te maken heeft) voor iemand die niet kan tekenen en toch een knap resultaat wil.

De tekening mag er potloodgetekend uitzien maar het mag ook stilistischer/strakker. De tekeningen moeten er goed uitzien op Internet.

Wie heeft de naam van de software? Ik ben totaal leek op dit terrein.

• Ellen Niehoff

Hoi Johan,

Ik ken een 3D pakket, dat Cinema4D heet, dit is echter een vrij moeilijk pakket, en ook vrij duur…maar je kunt het natuurlijk proberen te downloaden. In het programma zit wel een help-optie, dus misschien dat je er zo mee kunt leren werken.

Groetjes Ellen

• Orlando Sardaro

Mocht je al een 3D-plaatje hebben en die willen gebruiken in Illustrator, dan is er een waanzinnig mooie plug-in van Elysium. Kijk op www.vellum.nl onder producten. Het heet 3D-TIGER en je kunt er 3D formaten als IGES, STL, DXF/DWG en VRML mee openen, roteren, etc. Vlakken komen als raster, lijnen als echte ill. paden. Je kunt eens kijken naar www.rhino3d.com, 3D pakket met heel mooie surface modelling mogelijkheden voor een goede prijs. Renderen gaat geloof ik niet, maar dan is Artlantis een heel mooi pakketje.

Groet en succes,

Orlando