grafische deeltijdopleiding

• Jenn

Ik ben inmiddels afgestudeerd allround stylist maar ik wil me meer op de grafische markt gaan richten. Ik ben in de regio Amsterdam op zoek naar een deeltijdopleiding (liefst 's avonds) voor grafisch ontwerper of dtp-er.

Heeft er iemand ook ervaring met schriftelijke opleidingen (bv. loi)? Daar ben ik heel nieuwsgierig naar. Ik heb namelijk nog altijd het idee dat het niet geheel wordt erkend door het bedrijfsleven.

Is er iemand die wat ervaringen met me wil uitwisselen?

groet, Jenn

• brillie

hoi Jenn,

Heeft de Rietveld geen deeltijdopleiding? Ikzelf heb de KABK in Den Haag gedaan (deeltijd), maar ja, dat ligt niet echt in de direkte omgeving van 020.

Dat van de LOI dat klopt wel, hoor. Veel te basaal, die opleiding, in de ogen van opdrachtgevers waarschijnlijk.

Maar uiteindelijk telt natuurlijk alleen je map, welke fanc opleiding je ook gevolgd hebt…

• Rene

Hoi Jenn,

Informeer eens bij het grafisch lyceum in Amsterdam, daar worden ondermeer avondopleidingen gegeven, zowel theoretisch als praktijk. Van DTP-er tot drukwerk voorbereider. Kortom, jij kunt daar zeker terecht.

Ik heb daar een aantal avondopleidingen gevolgd, een maal per week naar school. Ik heb bv. algemene grafische technieken, typografie en grafisch ontwerper I gevolgd.

Deze laatste opleiding bestaat eigenlijk uit drie delen, maar ik ben na het eerste deel gestopt. Waarom? Ik heb voldoende bagage op het moment om mij wat meer te storten op de praktijk en ook omdat 't best wel dure opleidingen zijn allemaal, althans, voor mijn budget.

Prive probeer ik mij nu DE drie grafische paketten eigen te maken.

Ik weet dat je op het lyceum ook wel een cursus Photoshop, QuarkXpress, Illustrator of wat dan ook kan volgen, maar da's voor mij heel, heel erg duur allemaal. Ik heb gewoon een paar heel goede boeken aangeschaft en mij dat zelf eigen gemaakt.

Kortom, informeer daar eens naar jou mogelijkheden.

Dan kun jij altijd daarna nog beslissen of jij een opleiding gaat volgen, of niet. Het grafisch lyceum zit vlak bij station Sloterdijk aan de transformator weg geloof ik.

Vanaf Sloterdijk is dat een kleine 10 minuten lopen.

Succes!

Rene

• Jenn

Hoi Rene,

Dank je wel voor de info.

Ik heb al wat rondgekeken op de site van het grafisch lyceum maar kon niet direct deeltijdopleidingen vinden. Of heb jij soms bij het grafisch media instituut opleidingen gevolgd? Die zijn inderdaad behoorlijk aan de prijs…

Werk je nu inmiddels in een baan die aansluit op wat jij wilt?

Jenn

• maaike

Hoi Rene,

Ik ga in september de deeltijdopleiding graf. vormg. aan het graf. lyc. in utrecht volgen. Voor die tijd wil ik ook ‘de drie’ paketten onder de knie krijgen. Ik weet echter nog niet welke computer ik daarvoor nodig heb, en hoe ik het beste aan de software kan komen (zie bericht ‘mac’ hier ergens boven). Kun jij me wat dat betreft een goede tip geven?

• Paulien

Hoi Maaike,

klopt het dat die opleiding ongeveer 8000,- is?!

• maaike

Hoi Paulien,

De opleiding is ongeveer € 1300,- of € 1400,- per jaar, maal drie jaar. Ongeveer evenveel als collegegeld geloof ik? Is te doen dus, tenminste, zonder auto en kinderen…