mac

• maaike

Voor de opleiding die ik in september ga volgen heb ik een Mac nodig. Heb hier echter niet zo veel verstand van. Wie heeft tips voor mij? Wat heb ik nodig als ik Photoshop, Illustrator en Quark Express wil gebruiken? Hoe kom ik hier (goedkoop) aan? Wie weet een goede manier om aan hard- en software te komen?

• erik

de vraag posten op het prikbord van apple.startpagina.nl…daar weten ze er alles van:)

• 145

Voor je opdrachten voor school kan je heel goed een I-mac gebruiken.

Als je dan eenmaal op school zit heb je binnen een dag (van ‘n mede student) photoshop en illustrator. Die programma’s zijn in overvloed in omloop. Illegaal maar dat maakt denk ik voor jou niet uit. X-press wordt een probleem. Det programma zul je gewoon moeten kopen omdat dat alleen werkt met een dongel (een soort code sleutel die je aan je machine hangt). Houd er wel rekening mee dat je met een oudere imac geen opslagmogelijkheid hebt maar je kan dan natuurlijk je werk gewoon mailen. Ik heb zelf met m'n opleiding gewoon een PC gebruikt (zonder x-press) gewoon opmaken in illustrator. opslaan op Zip en dan uitdraaien op school. Werkte perfect.

Succes met je opleiding.

• Johan

QuarkXpress heb ik op mijn Windows PC gewoon goed draaien. Een kopie, met daar overheen de zgn. crack.

Op mijn Mac heb ik ook een copy van Quark draaien.

Op beide machines werkt dat gewoon goed.

• Mike

Quark xpress is iets minder makkelijk, maar nog steeds makkelijk te krijgen voor de mac.

Bij carracho (www.carracho.com) kun je van verschillende servers downloaden.

De dongle is net als zovele beveiligingen gemakkelijk te kraken.

Natuurlijk kan je met quark for windows of met illustrator ook opmaken. Maar als je echt te werk gaat om drukwerk bij een drukker af te leveren dan is quark voor de mac(!!) toch wel de standaard. Als je bestanden aanleverd in bijvoorbeeld illustrator dan zetten zij het toch eerst in quark xpress voordat ze gaan rippen.

Voor uitprinten maakt dit allemaal niet zo veel uit, maar als er litho's moeten worden gemaakt dan wordt het al snel een ander verhaal.

groeten

Mike

• 145

Ik weet ‘t allemaal, ik zit zelf in de reclame maar maaike heeft aan deze info niet zo veel en Johan… je hebt ’t zeker over versie 3.0 die op pc lekker draait. 4.0 schijnt moeilijk tot niet volledig te kraken dit in verband met je ATM of suitcase.