Aanleveren bij drukker/copyshop

• Niels

Een vriend vroeg mij onlangs een poster + folder voor hem te ontwerpen. Nu heb ik aardig wat ervaring webdesign, maar met print is dat toch wat minder.

Ik heb geen technische kennis en weet dus niet aan welke voorwaarden je document moet voldoen als je het aanlevert bij een drukker/copyshop.

Ik heb de programma's QuarkXpress en Photoshop tot mn beschikking.

Als ik bijvoorbeeld een foto in die poster verwerk, kan ik me zo voorstellen dat die aan een bepaald aantal eisen moet voldoen (bepaald aantal dpi ofzo…)

Kan iemand mij helpen? Tnx!

• erik

Zoek een drukker en vraag daar zijn/haar voorkeuren mbt aanlevering…is doorgaans vriendelijk volk;)

graphics maken met photoshop(opslaan als .tif),cmyk/300dpi(kleur),150dpi(zww) teksten en layout in quark., snijtekens en vouwlijnen aangeven, overvul (vragen wat de drukker het liefst heeft)

Zo zijn er nog wel meer dingen (oa werken met steunkleuren )maar daar moet je daar maar ff informeren…of een boek lezen;)

succes

• jumanji

Foto bij plaatsing 1:1 c,a, 300 dpi, CMYK, tiff of EPS.

• peter

let op je hebt je poster opgemaakt en vervolgens een digitale foto (scan) geplaatst inderdaad 300 dpi op 100% dan kan dat niet verkeerd.

Maar je kunt kleurverschuivingen krijgen wat jij op je scherm ziet kan heel anders zijn dan in werkelijkheid straks gedrukt of geprint. Wanneer jij je scan wegschrijft vanuit photoshop geef je een kleurruimte mee, die zie je ook op je scherm.

Wanneer er gedrukt wordt kan het zijn dat de pigmentering van de inkt van de drukker die kleuren niet kan halen en wordt je plaatje dus minder mooi.

Dit is te voorkomen door colormanagement toe te passen, ik bedoel ICC profielen

wanneer je in photoshop bij voorkeuren de juiste kleurprofielen insteld bij CMYK voorvertoning dan kijk je tegen de kleur aan die uiteindelijk straks gedrukt gaat worden. ennnnnnnnn is je beeldscherm ook op de juiste wijze gecalibreert!!!!

Pas dan is alles voorpelbaar. Succes ermee. laat het een mooi stukje drukwerk worden.

Peter