Heeft het nog wel zin?

• Joop

Hoi,

Ik word er gek van! Ik ben 41 jaar en werk al 13 jaar in de elektronica.

Een paar jaar geleden heb ik mij laten omscholen tot grafisch ontwerper en solliciteer me suf. Helaas, de ene afwijzing na de ander volgt.

Alles heeft te maken met de ervaring die ik mis.

Uit mijn CV valt al op te maken dat ik geen ervaring heb, gezien het feit dat ik nog werkzaam ben in de elektronica en mij heb laten omscholen.

Tja, dan is de conclusie snel getrokken dat ik voor wat betreft het grafische vak een groentje ben.

Op het grafisch lyceum heb ik alleen de theorie geleerd.

Vanwege de zeer hoge studiekosten om de vervolgopleidingen, voor wat betreft de software, te volgen, ben ik zelf begonnen met Adobe Photoshop, Adobe Illustrator en QuarkXpress.

Photoshop heeft nagenoeg geen problemen meer voor mij, alleen QuarkXpress, da's heel andere koek. Daar gaat heel erg veel tijd in zitten en beetje bij beetje gaat mij dat ook steeds beter af.

Maar de nijpende vraag is en blijft, hoe kom ik ooit aan de bak, zonder aantoonbare werkervaring? Zelf al hier en daar aangeboden om bv. 1 dag per week een onbetaalde stage te lopen om toch wat ervaring op te doen. En zelfs dat lukt niet!

Kortom, wie kan mij eventueel verder op weg helpen?

Misschien dat jullie een tip hebben?

Dank je wel!

Joop

• Ben

Banenmarkt voor vormgevers is op het moment gewoon klote.

Ik ben nu ook al 3 maanden bezig met een baan te vinden, wat gewoon niet wil lukken. Ik ben 24 jaar, heb naast een genoten grafische opleiding ervaring met grafisch ontwerpen en programeren voor internet. Ik heb echt heel veel ervaring en een goede portfolio, toch zit ik 3 maanden zonder werk. Ja af en toe een uitzend baantje bij een ontwerp buro om ontwerpen naar Html en JavaScript te vertalen.

Banen voor Photoshoppers is gewoon zwaar summier en als je internet even negeert en ergens anders gaat kijken, is een ruime kennis en ervaring in Quark Xpress een must.

Mijn tip: Leer jezelf de fijne knepen van Xpress aan, en zoek een starters functie als DTP-er, reageer op alles wat je ziet waar Xpress bij gevraagd wordt.

Er is echter 1 addertje onder de gras, meeste DTP bedrijven zuigen qua CAO. Hoewel de Grafische CAO goed behoort te zijn, hebben de meeste bedrijven een eigen CAO wat vaak schrijnend is. Overuren worden veelal ook niet uitbetaald terwijl je voor de absolute minimum loon werkt.

Ikzelf heb een jaar bij Lukkien gewerkt, een bedrijf dat qua CAO zwaar zuigt, maar de ervaring die je daar opdoet is gigantisch. 1 jaar werk daar staat gelijk aan 3 jaar ervaring. Ik ben de jaar doorgekomen door het als een betaalde opleiding te zien.

www.lukkien.nl

Ook zoekt het volgende bedrijf een vormgever voor drukwerk, loon is goed plus secundaire arbeidsvoorwaarden. Ik heb hem zelf afgeslagen omdat de functies zwaar onder mijn nivo liggen. Ik denk dat je hier qua ervaring aquisitie wel goed zit, de functie houd namelijk het werk in wat normaal naar een proffesioneel ontwerp buro zou gaan, stuur een open solicitatie zou ik zeggen.

www.twinfield.nl

Een andere optie is voor jezelf beginnen en gaan netwerken, je bent 41, dus je zal wel wat connecties hebben waar je opdrachten vandaan kan halen. Meeste vormgevers die op het moment werk zoeken kiezen voor deze optie, er is namelijk een vormgevers overschot op het moment vanwege de E-commerce crash. Meeste vormgevers mogen zichzelf eigenlijk geen vormgevers noemen vindt ik, veelal zijn het modderaars die net school afgemaakt hebben en tekenen wel leuk vinden.

Ik wens je succes Joop, en als je voor jezelf begint en succesvol bent en werknemers zoekt, contact me mate)

Grts,

Ben Gerrissen

• Joop

Ha, die Ben,

Dank je voor de uitgebreide reactie.

Zal zeker eens die link gaan bekijken.

Voor mezelf beginnen? Tot nu toe is dat een droom, maar je weet maar nooit :)

Jij in ieder geval ook veel succes!

Een tip van mijn kant, kijk eens op www.jobtrack.nl

Type als trefwoord bv. in “dtp” of “vormgever”, “grafisch vormgever”, of

“grafisch ontwerper”

Ook je on-line je CV zetten, die je automatisch kunt meesturen zodra je reageert.

Wel eerst effies, gratis, aanmelden.

Er staat heeeeeeeeel erg veel tussen, waar ik vrijwel dagelijks op reageer.

Ik word dus telkens weer afgewezen op de ervaring die ik mis, maar denk dat 't in dit geval voor jou anders ligt.

Nogmaals, succes!

Joop

• Bastiaan

Als eigen baas in de grafische wereld zal ik maar vertellen waar wij naar kijken!

Het is niet zozeer de ervaring naast de leeftijd maar nog belangrijker is het product wat je levert. Tegenwoordig noemt iedereen zich grafisch vormgever wanneer ze een foto kunnen bewerken in photoshop en een opmaakje kunnen doen in Quark.

Maar zo werkt het niet, als je een sollicitatie wil doen moet je het volgende doen.

Laten zien dat je creatief bent.

Ik zal wat voorbeelden geven die ik gebruikte om aan de bak te komen (toen ik nog in loondienst moest)

Les 1 creatieve sollicitaties

1.

Stuur een doosje op met daarin een kleine kiezel, plak daarbij of schrijf een klein briefje met als titel “Laat mij een steentje bijdragen aan het succes van uw onderneming”, verder wat algemene informatie over jezelf

2.

Maak een envelop na zoals die van de belastingdienst en verstuur daarin je sollicitatie, zo kom je boven aan de stapel!!!

3.

Stuur je sollicitatiebrief op A3 in een koker, valt gelijk op

4.

Maak een brochure over jezelf inclusief visitekaart

5.

Multimedia cd-rom met daarin je sollicitatie, video van jezelf noem maar op

——————

Dit was de les over sollicitatiebrieven die leuk zijn en gelijk opvallen waardoor je per definitie een stapje voorop de rest hebt.

——————

Les 2 Portofolio

Als je geen werk hebt gedaan in het grafische wereldje dan maak je werk, maak nieuwe impressies voor bestaande bedrijven nieuwe brochures cd-hoesjes be creative, het gaat er niet om of je eerder hebt gewerkt het gaat erom of je creatief bent en het product wat je maakt ook verkoopbaar is en technisch goed in elkaar steekt. gebruik gekke vormen ga een avond zitten plakken en knippen en maak de meest gekke dingen.

Presenteer je portofolio in een nette map en dus niet als votje of losse papieren.

presentatie is your keyword, het geeft aan dat je netjes en verzorgt bent en dus geen chaoot!

——————

Les 3 Het gesprek

Biedt nooit aan om stage te gaan lopen, dit komt wanhopig over.

Wees duidelijk en rechtdoor zee directheid zou kunnen afschrikken maar werkt 90% van de tijd wel! Waarom het betekent dat je je mannetje wel staat en dat je niet gauw van je stuk te brengen bent.

—————–

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, ik heb helaas geen vacatures maar wilde je deze tips wel geven omdat je hiermee je kans tot een baan zeker met 80% vergroot!

Ongeacht de ervaring die je hebt.

Suc6

Bastiaan Roos

Roos Design