hoe toch felle kleuren met cmyk?

  • arne

    hallo,

    de laatste tijd ben ik regelmatig met print- en drukwerk bezig, en ik stoor me regelmatig aan het feit dat ik in een cmyk project geen felle kleuren, etc. kan gebruiken (waarschuwingstekentje in photoshop).. nou weet ik wel dat dit met pantone kleuren wel kan, met huisstijlontwerp wel eens mee gewerkt, maar nu vraag ik me af of er ook een manier is om in print- en drukwerk ook felle kleuren, etc. te kunnen gebruiken, bijv. door een ander kleurindeling, wat dan ook..

    ik gebruik photoshop en illustrator.

    arne

  • Rob

    Als je je werk laat uitdraaien via een professionele printer met RIP-station mag CMYK of RGB eigenlijk geen verschil opleveren. Je kunt ook na de opmaak het hele verhaal omzetten naar RGB als dat een beter printresultaat oplevert. Het is altijd verstandig, om al voor je begint te ontwerpen, na te denken over de printer of pers waarop je werk gedrukt zal worden. Ook heeft de prepress van je drukker/printer vaak wel enige hints en tips voor een optimaal resultaat. Zij kunnen je ook een overzicht geven van een aantal kleuren dat op hun eigen apparatuur is geprint/gedrukt. Daar staan dan kleurwaardes bij die je als leidraad kunt gebruiken tijdens de vormgeving.

    Heb je al eens nagedacht over het gebruik van kleurprofielen?

  • arne

    ik heb wel eens over kleurprofielen nagedacht, maar meer ook niet. het nadeel is dat ik met mijn werk veel uiteenlopende opdrachten krijg, en de drukkerij waar wij mee werken heeft al moeite met het drukken van pantone kleuren.

    wij hebben bijvoorbeeld #396 in onze huisstijl, dat hoort felgroen te zijn, maar komt er vaak uit te zien als vies groen-geel.. als wij ander drukwerk laten maken met onze huisstijl erin verwerkt, maak ik standaard alles in cmyk, want zo banaal als het klinkt; “de drukker wil dat nou eenmaal zo”. onze in ieder geval..

    ik heb bij printshops wel eens iets in rgb aangeleverd, en dat kwam er toen op een normale a3 cmyk printer goed uit, zelfs met felgroen. maar ik zoek eigenlijk naar 1 oplossing voor alle cmyk/druk/kleurproblemen, een standaard die ik voortaan kan gaan hanteren waarbij alle kleuren die ik wil gebruiken (dus zeg maar in rgb-opmaak), goed uit de drukpers komen. suggesties? bepaalde bestandsformaten?

    arne

  • haje

    ik heb hele goede ervaringen met dit soort vragen bij de infoafdelingen van het kenniscentrum GOC.

    de vraag stellen en je krijgt een antwoord

    succes

    haje

  • Ralph Grijseels

    Het drukwerk bij een goede drukkerij laten maken wil ook wel eens helpen :-)

    De drukker maakt de pers niet goed schoon, daarom ziet PMS 396 er zo vies uit.

    Als je me een postadres opgeeft dan stuur ik wel wat voorbeelden toe van drukwerk (PMS en full-color) dat we gemaakt hebben.

    …enne, kleurprofielen hebben we daar niet eens voor nodig.

    Met vriendelijke groet,

    Ralph Grijseels

  • arne

    Ik moet inderdaad toegeven dat we op het werk met een minder goede drukkerij samenwerken, maargoed, daar ga ik niet over, ik kan hooguit adviseren een ander te nemen.

    Dus ik zit alleen nog met het probleem dat ik kleurbeperkingen heb met CMYK…

    RGB zou de perfecte oplossing zijn. Toch maar een andere drukkerij benaderen dus? :)

    Arne

  • wouter

    Beste Arne,

    Met het standaard full colourproces in bijv. offset zit je vrij gauw aan de grenzen van het kleurbereik.

    Wat kan je daaraan doen? Bijvoorbeeld de toon die je mist ondersteunen met 1 of meer extra kleuren. Nadeel is dat het effect moeilijk voorspelbaar wordt, je ook veel meer betaald en dat meestal pas op de pers het effect zichtbaar wordt.

    Wel eens gehoord van Novospace of Aniva?

    Dit zijn speciale inkten die het mogelijk maken om met zeer hoge densiteiten te drukken. Je lithos moeten wel speciaal nabewerkt worden maar een drukkerij die hier mee werkt doet dit in de regel voor de klant als het ook tot een order komt.

    Standaard euroscale (alles met tolerantie van +/- 0.10 naar boven en beneden)

    K=1.70/ C=1.35/ M=1.35/ Y=1.25

    Novospace densiteiten (alle dens. kunnen met wel 0.50 + of - maar boven 3.00 wordt niet meer gemeten)

    K=2.80/ C=2.20/ M=2.30/ Y=2.00

    Je kleurbereik neemt in omvang enorm toe zonder dichtlopen en overzetten etc.

    Dit proces wordt veel gebruikt voor de reproduktie van kunstboeken en (mode) fotografie.

    De kostprijs valt overigens best mee omdat het 4kleuren is en heel goed in de produktiestroom past.

    Dit wordt uiteindelijk geen commercieel praatje maar misschien de moeite waard om in gedachte te houden?

    Als je wil kunnen we hierover verder bomen.

    Met vriendelijke groet,

    Wouter Vannisselroy

  • arne

    Deze optie klinkt zeer goed, aangezien wij op het werk (en ikzelf ook) regelmatig met fullcolor projecten zitten die dit eigenlijk vereisen, maar door onwetendheid aan onze kant en gebrek aan goed informeren aan de kant van de drukkerij is dit nooit echt goed ‘uit de verf gekomen’ :)

    Ik neem aan dat ik op deze manier mijn materiaal zonder problemen in RGB kleuren aan kan leveren? Dit zou ideaal zijn, aangezien wij/ik met meerdere media werk(en), zoals internet, tv/video, dvd, etc. en dat vrijwel ook altijd in RGB wordt opgemaakt.

    Arne

  • wouter

    Beste Arne,

    Dit is zeker mogelijk, het bedrijf waar ik over praat heet Van Soest bv.

    Full service in grafische dienstverlening, gespecialiseerd in complexe grafische produkties en waar de wens van de klant centraal staat.

    Als je geinterreseerd bent, kan ik je wat informatie sturen over de mogelijkheden van dit concept.

    Met vriendelijke groet,

    Wouter Vannisselroy

    Van Soest bv.

    Humberweg 6

    1043 AC Amsterdam

    020 5875657

    06 22710997