Tarieven

• Heleen

Hoi,

Wellicht dat ik een “stomme” vraag heb…

Ik ben benieuwd naar jullie tarieven. Ik heb een eenmanszaak in grafische vormgeving en webdesign.

Ik verzorg voor een bedrijf (startup) de huisstijl en website. Nu hebben ze een factuur gekregen en zijn het er niet mee eens. Het hosten en dergelijke doen ze niet zo moeilijk over (maar als het gratis kan mag het wel.. )..

Maar om concreet te zijn. Het eerste logo wat ik voor hen heb ontworpen heb ik voor 750 gulden (zo'n 340 euro). Daarna hebben ze nog wat bv's uit de grond gestampt en ook daarvoor heb ik logo's gemaakt. 1 logo heb ik gefactureerd voor 180 euro. De anderen zou ik nog moeten factureren.

Ik reken zo'n 60 euro als uurtarief. Nu ben ik met die logo's niet 3 uur bezig. (alhoewel 1 variant ook tig keer is gewijzigd, dus die 3 uur haal ik wel ergens) Ik heb altijd wel het gevoel gehad dat ik met dat eerste logo ben genaaid. Veel te goedkoop. En nu stijgeren ze dus om de rest.

Ik heb verschrikkelijk veel tijd geinvesteerd. En al die uren en energie heb ik niet gerekend.

Wat is gebruikelijk om boven op de drukkosten te zetten? ik zet er 15 of 20% op. Is dit reeel?

Wat zouden jullie rekenen voor een full-color brochure/folder ontwerp van 4 pagina's A4 met antwoordkaarten. Er zitten 2 foto's in. Hoeveel zouden jullie ongeveer nodig hebben voor het ontwerp? (dus geen kosten voor de stockfoto's rekenen, eventueel wel de bewerking van…).

Dit heb ik al gedaan, maar nog geen kosten berekend. Het moest ongelooflijk snel (ik zou tegen een ander bureau moeten opboxen) en ik heb er in totaal zo'n 8 uur werk mee gehad (tot diep in de nacht…). Maar WAT kosten die uren nou?

Kortom.. het zit me hoog!

Het is een startup, en die wil ik best wel helpen.. en volgens HUN zeggen zitten ze volgend jaar behoorlijk goed (nu hebben ze nog niets). Ja geweldig, daar moet ik op vertrouwen. NU geen uurtarieven rekenen en volgend jaar wel? dan kan ik het volle pond krijgen.

WAT zouden jullie doen? Doen wat zij graag willen? (dus eigenlijk niets rekenen voor je zelf, alleen onkosten) en volgend jaar samen met hen groot en rijk worden?

Graag meningen!

Bedankt

Heleen.

(ps: sorry dat ik hier met een yahoo adres kom.. heb even geen zin om dit met mijn volledige bedrijfsnaam enzo bekend te maken)

• Yedi Knight

Mischien mee kappen? Voor wat hoort wat en je uurtarief heb je toch kenbaar gemaakt. Sommige kosten kan je niet van te voren overzien, vooral niet met eventuele wijzigingen die ze doorvoeren. Ik ben naast mijn werk, begonnen met een reclamestudio VOF, en heb ook dit soort problematiek. Je uurloon zit wel goed denk ik (lager dan een groot reclamburo), en die 15% drukkosten zijn ook redelijk denk ik. Maar dat ze volgend jaar `goed` zitten, je moet wel heel veel vertrouwen in ze hebben. Iedereen maakt kosten en uren, en deze dienen ook betaald te worden.

• Rob

Je uurtarief is niet te hoog. Maar wij spreken meestal met een klant een maximum aantal uren af. Dan weten beide partijen waar ze aan toe zijn en kan er achteraf nooit onenigheid ontstaan. Maar dit werkt alleen als de klant precies duidelijk kan maken wat ie wil.

Onze marge op drukwerk ligt tussen de 20 en 35%. Als we weten dat er na opmaak een order volgt geef ik een beetje korting op de vormgeving (bv de scans gratis maken).

Over de prijs van de brochure kan ik niets zeggen omdat je info te summier is. Welke aantallen, offset of digitaal gedrukt, welk papier, vernis of niet, welke PMSsen (zilver en goud en fluor tinten zijn vaak tot 4x duurder).

• Dik

Dat is grappig, Ik heb mij altijd afgevraagd hoe grafische vormgevers/bureaus hun tarieven bepalen.

Rob zegt dat hij een maximum aantal uren met de klant afspreekt, maar dan nog begrijp ik niet hoe dat in z’n werk gaat.

Immers, wanneer je een opdracht van een klant krijgt. Hoe weet je dan van tevoren wanneer de opdracht klaar is? Ik begrijp dan je op basis van ervaring een soort schatting maakt? Je kan toch moeilijk een aantal uren afspreken, maar wanneer de opdracht nog niet af is. Er nog een paar uurtjes bij optellen? Of zie ik het allemaal helemaal verkeerd?

En wat houden die “zoveel” % voor drukkosten precies in?

Ik ben heel benieuwd hoe het werkt allemaal.

Dik

• Rob

Inderdaad Dik, de benodigde tijd schat ik in samenspraak met een vormgever op basis van ervaring. Maar ik zeg er duidelijk bij dat de klant dan wel moet weten wat ie wil. Maar ook wat ie als basis aanlevert speelt een rol. Voorbeeld: zelf aanleveren van tekst in Word bespaart ons veel tijd, dus ook kosten voor de klant. Tuurlijk maak ik ook wel eens een verkeerde inschatting; das dan jammer voor ons. Als de klant niet precies weet wat ie wil, bereken ik de opmaakkosten op basis van nacalculatie. Ik geef dan wel meestal een indicatie.

En wat houden die “zoveel” % voor drukkosten precies in?

Met dat percentage bedoel ik onze winstmarge op werk dat we niet zelf kunnen produceren en dus uitbesteden.

• Dik

Goh. Dan ben ik ook wel benieuwd wat het geschatte aantal uren is voor bepaalde projecten.

Dik

• Heleen

Hoi

over dat % op de drukkosten doen… als de klant het zelf moet gaan regelen (dus drukproeven beoordelen ed) dan is ie veel meer dan die % die “wij” op het drukwerk leggen kwijt.

Het gaat OOK om het totaal plaatje he… de klant wil van een idee iets tastbaars hebben. Daar zorgen wij voor. En dat kost geld :) en 15 a 20% valt best wel mee.. het is niet zo dat we proberen de klant een poot uit te draaien! Want dan sla je door en is zeker niet de bedoeling.

Ik heb overigens van een concullega een berekening van het uitwerken van een folder gefaxt gekregen. Globaal gezien zit je dan rond de 2400 euro. (dit is dus van een reclame bureau). Mijn klant zit dan best goed bij mij (ondanks dat ie dat niet door heeft…). En ik heb mijn licht opgedaan bij andere bedrijven.. HOEVEEL kost het om briefpapier, enveloppen, visitekaarten te laten drukken… nou.. ook DAN zit mijn klant gebakken bij me!

Mocht mijn klant nog moeilijker gaan doen kan ik hem dat laten zien. :) hihih

Maar goed.. voor mijn eigen gevoel is dit behoorlijk leerzaam!

Bedankt allemaal voor jullie reacties!

Heleen