Hoi,
Wellicht dat ik een “stomme” vraag heb…
Ik ben benieuwd naar jullie tarieven. Ik heb een eenmanszaak in grafische vormgeving en webdesign.
Ik verzorg voor een bedrijf (startup) de huisstijl en website. Nu hebben ze een factuur gekregen en zijn het er niet mee eens. Het hosten en dergelijke doen ze niet zo moeilijk over (maar als het gratis kan mag het wel.. )..
Maar om concreet te zijn. Het eerste logo wat ik voor hen heb ontworpen heb ik voor 750 gulden (zo'n 340 euro). Daarna hebben ze nog wat bv's uit de grond gestampt en ook daarvoor heb ik logo's gemaakt. 1 logo heb ik gefactureerd voor 180 euro. De anderen zou ik nog moeten factureren.
Ik reken zo'n 60 euro als uurtarief. Nu ben ik met die logo's niet 3 uur bezig. (alhoewel 1 variant ook tig keer is gewijzigd, dus die 3 uur haal ik wel ergens) Ik heb altijd wel het gevoel gehad dat ik met dat eerste logo ben genaaid. Veel te goedkoop. En nu stijgeren ze dus om de rest.
Ik heb verschrikkelijk veel tijd geinvesteerd. En al die uren en energie heb ik niet gerekend.
Wat is gebruikelijk om boven op de drukkosten te zetten? ik zet er 15 of 20% op. Is dit reeel?
Wat zouden jullie rekenen voor een full-color brochure/folder ontwerp van 4 pagina's A4 met antwoordkaarten. Er zitten 2 foto's in. Hoeveel zouden jullie ongeveer nodig hebben voor het ontwerp? (dus geen kosten voor de stockfoto's rekenen, eventueel wel de bewerking van…).
Dit heb ik al gedaan, maar nog geen kosten berekend. Het moest ongelooflijk snel (ik zou tegen een ander bureau moeten opboxen) en ik heb er in totaal zo'n 8 uur werk mee gehad (tot diep in de nacht…). Maar WAT kosten die uren nou?
Kortom.. het zit me hoog!
Het is een startup, en die wil ik best wel helpen.. en volgens HUN zeggen zitten ze volgend jaar behoorlijk goed (nu hebben ze nog niets). Ja geweldig, daar moet ik op vertrouwen. NU geen uurtarieven rekenen en volgend jaar wel? dan kan ik het volle pond krijgen.
WAT zouden jullie doen? Doen wat zij graag willen? (dus eigenlijk niets rekenen voor je zelf, alleen onkosten) en volgend jaar samen met hen groot en rijk worden?
Graag meningen!
Bedankt
Heleen.
(ps: sorry dat ik hier met een yahoo adres kom.. heb even geen zin om dit met mijn volledige bedrijfsnaam enzo bekend te maken)