PDF

• Maaike

Voor mijn werk moet ik een rapport met Wordgraph elementen omzetten naar PDF. De idee is natuurlijk dat er door het converteren niets meer kan verschuiven. Helaas verschoof de boel toch nog. Ik heb nu de conversieinstellingen gewijzigd naar ‘afdrukken’ en ‘groot formaat niet aanpassen’. Dit helpt. Doe ik het nu goed? Heeft iemand nog een tip? Ik kan niet van Wordgraph afstappen helaas, is gekoppeld aan een database…

• Rob

Maak eerst een PSfile (print to file of print naar bestand) op basis van je normale printinstellingen voor je reguliere printer. Haal die door de distiller. Dan zou er niets mogen verspringen.

• Maaike

Hmm. Ik heb het geprobeerd en krijg één grote bende… Alleen maar code…

• Rob

Dan weet ik het ook niet meer. Zal wellicht in je settings zitten maar dat kan ik op afstand niet bepalen.

• Mr. Sky

Als eerste zal je altijd met een Postscript driver moeten gaan werken.

Deze kan je halen bij Adobe site.

Tevens kan je er een PPD aan hangen maar de ‘general’ is meestal wel voldoende.

Voor dat je je applicatie opstart moetje de PostScript printer als default instellen.

Deze driver naar wens instellen en printen naar bestand (incl. Fonts cq. Outline)

Het bestand dat je gaat maken een xxxxxx.ps moet je dan door de disteller van Adobe om laten zetten naar PDF. Wanneer alles goed gaat krijg je geen verschuivingen meer. Mocht je eigen printer geen PostScript aan kunnen en je wil toch een proefje dan zal je dat via het PDF document moeten doen.

Het probleem zit hem hoofdzakelijk in het gebruik van een PCL driver (90% van alle printers) ipv PostScript driver. Ook instelling in de disteller met name Fonts kunnen weer problemen veroorzaken.

Suc6

Mr. SKy