rgb drukken

• marleen

Ik ben benieuwd naar het technische verhaal: als ik in drukwerk (Indesign 1.5) vergeet RGB foto's om te zetten naar CMYK, wat gebeurdt er dan? En op welk moment is dit te zien voor de drukker?

Bij het document is alles ingesloten in een package: lettertypes en links. De drukker krijgt het digitaal aangeleverd en moet een full-colour drukwerk maken. De drukker maakt zelf het bestand klaar om films te maken.

• paul

als jij rgb-beelden in je bestand hebt zitten zal de Rip (raster image processor; deze vertaald jouw bestand zo dat het op film belicht kan worden) deze bestanden zien als een zwart-wit beeld en krijg je dus in je full-colour drukwerk zwartwit foto's/beelden.

De drukker zal dit normaalgesproken wel doorhebben als hij de films controleert, maar blij is ie er natuurlijk niet mee, want hij zal de beelden dus moeten omzetten (tijd!) en bovendien moeten er nieuwe films belicht worden. Controleer dus altijd je bestanden goed! Niet alleen of je alle lettertypes en beelden hebt bijgevoegd, maar dus ook in je bestand; cmyk-beelden, overdruk, rasterhoeken, en de hele @!#$..

Succes!

• Rob

Beetje servicebureau gebruikt tegenwoordig software die de bestanden checkt voor er films worden gemaakt.

Tip: vraag voor je aanlevert eerst de aanleverspecs van je servicebureau op. Omzetten van CMYK naar RGB en vice versa kan volautomatisch met de laatste versies van Photoshop (actions functie).

Succes

Rob

• marleen

Bedankt voor de reacties, die bij mij weer een paar vragen hebben opgeroepen.

Het was een haastklus en omdat ik daarvoor een aantal werk voor digitaal printen had aangeleverd, lette ik niet meer op de rgb-melding. Heel stom en inderdaad mijn fout waar de drukker last van heeft. Nu heeft de drukker gezegd dat hij het helemaal niet gemerkt heeft en het drukwerk is wel meerkleuren maar in vreemde verhoudingen, voor mijn gevoel heeft hij drie films uitgedraaid, een rood, een geel en een blauw. Het resultaat is een hele fletse afbeelding, inderdaad alsof je het zwart uit de oorspronkelijke foto's hebt gehaald. Het is dus niet zwart-wit geworden, zoals jij stelt.

Deze drukker meldde dat hij er niets aan had gezien en dat dat kwam door de verkeerde opmaak. Hij kon het niet meer herstellen. Een andere drukker heeft toen in no-time de foto's omgezet (inderdaad heel makkelijk als je weet dat dat het probleem is) en het is mooi drukwerk geworden.

De betaling gaat buiten mij om, daar worden geen problemen over gemaakt. Dit is puur een kwestie voor mij: de drukker ontkent elke mogelijkheid het te signaleren tijdens het drukproces en ik wil weten of dat klopt of niet. De geavanceerde software zal hij niet gebruiken, dan was het geen probleem geweest.

Zwart-wit is het ook niet geworden, hoe kan dat dan?

Heel benieuwd naar jullie ideeen, Marleen.

• paul

Je stelt mij hiermee ook voor een raadsel. Ik weet niet beter als dat een RGB-beeld omgezet wordt naar een beeld dat alleen in de zwartfilm verschijnt bij het belichten. Maar ik sluit niet uit dat bepaalde types filmbelichters misschien automatisch RGB naar CMYK vertalen, en dus zwart vergeten/overslaan, waardoor je het fletse resultaat krijgt.

Maar de drukker zal altijd 4 films uitdraaien als je fullcolour werk aanlevert, dat is CMYK (1x Cyaan, 1x Magenta, 1x Yellow en 1x Key/zwart,'sleutelkleur'). Ik kan niet geloven dat ie er maar 3 heeft uitgedraaid.

Neemt niet weg dat de drukker altijd zijn films moet controleren, zodat hij evt. fouten aan de klant kan doorgeven. Dit hoort een vanzelfsprekende service te zijn. Zo niet, zou ik snel een andere drukker zoeken!

Kun je niet navragen wat zijn drukproces bij deze order is geweest? Dat geeft jou misschien een hoop meer duidelijkheid…

Zoals gezegd, ik ben ook benieuwd! Paul.

• Rob

Je moet altijd een drukproef vragen. Het helpt ook als je de drukker een kleurenvoorbeeld geeft. Mag best een print zijn van een eenvoudige inktjet printer, als de kleur maar representatief is. Je kunt ook vraag om een persproef, daarmee bedoel ik aan de pers meekijken als de job word opgestart. Maar niet alle drukkerijen doen dat graag.

Wij hebben de ervaring dat wanneer je RGB naar een CMYK-RIP stuurt het resultaat moeilijk te voorspellen is. De RIP moet dan een 4e kleur “bedenken” en doet dat niet altijd even goed (ervan uitgaande dat er zonder conversie profielen wordt gewerkt). Je ziet dan vaak in de grijzige tinten een regenbooog effect optreden.

Je schrijft: “Dit is puur een kwestie voor mij: de drukker ontkent elke mogelijkheid het te signaleren tijdens het drukproces en ik wil weten of dat klopt of niet.”

Ik durf te beweren dat de eerste drukker gewoonweg zijn werk niet goed heeft gedaan. Als hij geen referentie heeft kan hij ook niets controleren. Tenzij duidelijk van te voren is afgesproken dat er zonder proef en goedkeuring woordt gewerkt, in dat geval heb je geen poot om op te staan. Enige coulance zou dan toch op zijn plaats zijn.

• marleen

de drukker wil juist niets zeggen over het drukproces, waarschijnlijk om te voorkomen dat ik bij gebleken fouten aan zijn kant de opdrachtgever argumenten geef om hem niet te betalen, zit misschien wel iets in maar je moet zo wel elke keer opnieuw op zoek naar klanten. Want inderdaad, ik was voor het meeste werk al overgestapt op een andere drukker maar als een opdrachtgever al een band met hem had wilde ik wel met hem werken. Nu stel ik mijn ‘nieuwe’ drukker voor.

Bedankt voor het meedenken, misschien komt er nog iemand met het ultieme antwoord maar nu houdt ik het er op dat de drukker heeft staan slapen en mechanisch knoppen ingedrukt heeft waardoor er vier films werden gemaakt en daarna is gaan drukken zonder ook maar even te kijken wat er gebeurde.

Niet de meest gedreven ambachtsman! Maar ik zal ook niet snel meer zelf dezelfde fout maken…Marleen.

• Jeroen

Misschien een goede tip om dit probleem voorgoed uit de wereld te helpen en wat ook eigelijk altijd wordt verlangd van elke drukker/DTPer/ontwerper.

Lever een kleurmodel/print-out mee.

Probleem opgelost??

• Pieter

Als je een RGB beeld doorstuur wordt door de RIP een “skelet”zwart opgebouwd Hierdoor verlies je dus kleurkracht. Indien je UCR of GCR toepas wordt het allemaal vele malen beter.