Bedankt voor de reacties, die bij mij weer een paar vragen hebben opgeroepen.
Het was een haastklus en omdat ik daarvoor een aantal werk voor digitaal printen had aangeleverd, lette ik niet meer op de rgb-melding. Heel stom en inderdaad mijn fout waar de drukker last van heeft. Nu heeft de drukker gezegd dat hij het helemaal niet gemerkt heeft en het drukwerk is wel meerkleuren maar in vreemde verhoudingen, voor mijn gevoel heeft hij drie films uitgedraaid, een rood, een geel en een blauw. Het resultaat is een hele fletse afbeelding, inderdaad alsof je het zwart uit de oorspronkelijke foto's hebt gehaald. Het is dus niet zwart-wit geworden, zoals jij stelt.
Deze drukker meldde dat hij er niets aan had gezien en dat dat kwam door de verkeerde opmaak. Hij kon het niet meer herstellen. Een andere drukker heeft toen in no-time de foto's omgezet (inderdaad heel makkelijk als je weet dat dat het probleem is) en het is mooi drukwerk geworden.
De betaling gaat buiten mij om, daar worden geen problemen over gemaakt. Dit is puur een kwestie voor mij: de drukker ontkent elke mogelijkheid het te signaleren tijdens het drukproces en ik wil weten of dat klopt of niet. De geavanceerde software zal hij niet gebruiken, dan was het geen probleem geweest.
Zwart-wit is het ook niet geworden, hoe kan dat dan?
Heel benieuwd naar jullie ideeen, Marleen.