Goedkeuring ontwerp of revisie??

• D. van Suijlekom

Hallo grafici,

Als grafisch ontwerper is het me nóg niet overkomen, maar stel je de volgende situatie voor

“Je krijgt opdracht tot het ontwerpen van bv. een huisstijl. Je doet bij de volgende afspraak een aantal voorstellen en… de klant vind het hélemaal niks. Oké, kan gebeuren, dus met volle moed nogmaals aan de slag en nu is de klant al ietsje meer tevreden, maar wil toch nog wat dingen gewijzigd hebben… Dit verhaal kabbelt nog maanden zo door en de klant blijft maar aan de gang met op- en aanmerkingen….”

Een collega-ondernemer legde mij deze situatie voor en vroeg me, wat ik voor dergelijke situatie's had geregeld… Hij zette me dus aan het denken: “What if?”

Heeft iemand hier ervaring mee? En hoe los je dit contractueel op?

Of kun je iets in je alg. voorwaarden zetten?

In afwachting van jullie reactie's…

• Rob

Wij spreken vooraf een maximaal aantal uren af. Heeft de klant dan veel extra wensen of correcties, dan gaat dat geld kosten.

Wij doen dat niet middels een contract maar gewoon via een offerte. Ik doe samen met een vormgever een eerste bespreking met de klant waarin de klant zijn wensen kenbaar kan maken. Daarna overleg ik met de vormgever over een geschat aantal uren en maak aan de hand daarvan een offerte. We gaan pas aan de slag als de klant de offerte tekent voor akkoord. Werkt prima zo, nooit problemen over de gebruikte uren.

• D. van Suijlekom

Bedankt voor je reactie.

Het afspreken van een maximaal aantal uren is inderdaad een goede oplossing, iets waar ik nog niet aan had gedacht.

Ik zal dit zeker toe gaan passen.

Btw: Zelf hanteer ik overigens de ondertekende offerte als contract en dient er een bepaald percentage vooruit betaald te worden.