PC of Apple??

• truus

Het ligt voor een hoop mensen nogal gevoelig, de een is PC de ander Apple…maar ik wil eens kijken hoe bij jullie de mening is verdeeld m.b.t. het werken met grafische programma's op een PC of toch liever een Apple….

In een discussie met verschillende mensen kwam er n.l. uit dat door de mogelijkheid met het omzetten naar een PDF bestand alle problemen met fonts en dergelijke waren opgelost (uitvoering tussen drukkerij en ontwerpstudio gaat zonder problemen, en dus ook het werken met PC i.p.v. een Apple is geen probleem)

• Conk

Uitwisseling is inderdaad geen probleem. Illustratorbestanden, EPS, PSD, PDF…. kunnen makkelijk uitgewisseld worden. Ik heb hier zelf tot op heden nog geen problemen mee ervaren.

Zelf werk ik op een PC en de bedrijven waar ik contacten mee heb (drukkers, reclamebeletteringsbedrijven etc) werken voornamelijk met de Mac.

• Rob

De laatste jaren is er veel veranderd. Inderdaad mede door PDF werken Mac en Win gebruikers makkelijker samen. De MAC heeft echter op grafisch gebied nog altijd een voorsprong. Al was het alleen maar door het feit dat leveranciers van bijv. drukpersen meestal al eerste met MAC-plugins op de markt komen en vaak pas veel later met PC-software.

Zelf werk ik prive op een PC. Maar 80% van ons aangeleverde grafische werk is op een MAC opgemaakt, dat zegt genoeg denk ik.

• robin

- lettertypes leveren regelmatig problemen op (truetype vs. postscript)

- een mac kan grotere bestanden sneller verwerken als een pc (probeer op een pc maar eens een foto van 1,5 GB te openen…)

• truus

lettertypes leveren regelmatig problemen op (truetype vs. postscript)

dit zei Robin, maar met een pdf ben je toch van dat probleem af??

• Rob

Meestal lost een PDF de font problemen op, maar geloof me, er gaat nog steeds genoeg mee mis. Helaas beheerst niet iedereen de kunst van het maken van een goede PDF. Denk hierbij aan bijv. screen of press optimized.

Waarom komt het overigens zo vaak voor men een PDF aanmaakt maar het resultaat niet eens op het scherm bekijkt?

Robin: helemaal mee eens, een pic van 1.5 GB probeer ik inderdaad niet eens op een PC te openen. Tenzij ik veel zin in koffie heb…….LOL

• Moderator

Be aware of the flamewar !

• rob

He Mod, wat bedoel je precies? Of snap ik iets niet…..

• robin

= geen mod, noemt zich alleen zo…

• robin

'mijn drukkerij' wil als ik pdf aanlever ook altijd lettertypes hebben. Ik moet eerlijk zeggen dat ik me nog nooit zo in pdffen heb verdiept, dus eigenlijk kan ik hierover niet zo veel zinnigs zeggen. Ik blijf dus ook stug aanleveren in qxp en ga daarna wel films controleren, met alle risico's van dien… (hoewel ze liever dus een pdf hebben…)