InDesign 2.0 > visitekaartje en envelop

• Oliver

Nog 2 vragen:

Ik heb in InDesign 2.0 een visitekaartje en envelop ontworpen.

1) VISITEKAARTJE:

De exportfunctie naar PDF is erg handig in InDesign, maar voor een visitekaartje lijkt me het niet zo praktisch. Ik neem aan dat een drukker meerdere kaartjes op 1 vel wil afdrukken en dat gaat wat lastig als ik het als PDF exporteer. Iemand een suggestie?

2) ENVELOP:

Ook m.b.t. de envelop een vraag: Hoe kan ik dit het beste aanleveren?

Zonder snijtekens neem ik aan… maar waar moet ik nog meer rekening mee houden?

• Inge

PDF is niet te gebruiken als het niet 4 kleuren druk is. ik zou het met snijtekens doen en ik zou zelf 8 kaartjes op een a4 zetten en aanleveren.

• Anja

Ik denk niet dat de drukker blij is als je je werk alleen aanlevert als PDF. Het grafisch bureau waar ik voor werkte gaf altijd het totaalbeeld als voorbeeld in PDF mee maar toch ook de bestanden los, maar ja dat was wel allemaal in Quark gezet…Weet niet precies hoe het met illustrator is.

• Oliver

Steeds vaker worden pdf-bestanden aangeleverd. Ik heb zelfs gelezen (tijdschrift Publish), dat dit wel eens de standaard zou kunnen worden.

• Oliver

Bedankt voor je reactie.

(Het betreft in dit geval een full-colour kaartje en envelop.)

• Rob

Wij zijn blij met PDF bestanden. Middels software is inslag en meer up werken geen enkel probleem. LET WEL: de PDF moet wel drukklaar zijn. Dus waar nodig afloop meegeven. Met de plugin Quit Imposing voor Acrobat kun je alles wat een drukker nodig heeft zelf in orde maken.

Vraag wel voor je het bestand drukklaar maakt naar het papierformaat waarop gedrukt zal worden.

• Oliver

Rob,

Bedankt voor je reactie.

Wat doet deze plug-in? >> plugin Quit Imposing

Vanuit InDesign zijn er voor de export al veel mogelijkheden, wat voegt deze plug-in daar aan toe?

(Snijtekens, paskruizen, kleurenbalk, info mbt document, dikte van alle tekens en natuurlijk wel/niet aflopend)

Ik heb ook eerder gehoord, dat een pdf ideaal is voor full colour drukwerk, maar niet zozeer voor bijvoorbeeld 2 kleurendruk. Wat is jou ervaring?

• Rob

In feite doet de plugin QI hetzelfde als wat je in Indesign kunt doen. Alleen dan met PDF bestanden. Maar het echt voorbereidende werk moet al in het opmaak pakket worden gedaan. Als een PDF geen afloop heeft bijvoorbeeld, dan kun je dat er niet later aan toe voegen. Je kunt hoogstens het bestand een procentje vergroten.

• Oliver

Bedankt voor de tip. Ik heb QI dedwonload; 's kijken of het wat voor me is.