Grafimedia, iets voor jou ?

• erik

Grafimedia, iets voor jou ?

Waarom mensen aanzetten om deze richting te kiezen als er al zo weinig werk is?

• robin

Voor zover ik weet is er wel een tekort aan grafische technici: drukkers, afwerkers etc. Alleen deze slogan trekt mensen aan die grafisch ontwerper, dtp-er, vormgever, multimedia-designer en programmeur willen worden.

Verkeerd gekozen dus.

Van de tweede categorie zijn er ondertussen zoveel (en komen er nog zo verschrikkelijk veel bij) dat er zat bij zijn die geen baan meer (zullen gaan) vinden en dientengevolge voor zichzelf een zaakje op (zullen gaan) starten. (of toch maar iets heel anders gaan doen)

Hierdoor wordt het voor de consument verschrikkelijk moeilijk om door de bomen het bos nog te zien en met een beetje pech ook nog een puinhoop wat betreft de prijzen die er momenteel (gemiddeld) gehanteerd worden.

Als beginnend bedrijf kun je niet de hoofdprijs vragen en dit leidt onherroeppelijk tot valse concurrentie. Beginnende bedrijfjes hanteren lagere prijzen en maken het voor de bestaande bedrijven moeilijk om hun eigen prijzen te blijven hanteren cq verantwoorden. Dit is ook gerelateerd aan de kwaliteit van de starters.

Ik wil niet zeggen dat een beginnende bedrijfje slecht werk afleverd, maar met meer ervaring kun je meer bieden, daarvan zit ook een stukje in de kostprijs van je product: ervaring.

• Ronald

Ben het met je eens, verder hebben bestaande bedrijven denk ik veel meer onkosten aangezien de meesten toch wel met originele software werken. En dat is erg duur.

QuarkXpress, Adobe pakketten en lettertypen zijn vreselijk duur.

Ik kan me niet voorstellen dat een beginnend bedrijfje effetjes Font Folio aanschaft.

• robin

mmm, nee, niet echt…

Had eigenlijk niet verwacht dat er nog iemand ging reageren op mijn post…

maar gelukkig toch wel, is namelijk een belangrijk onderwerp waar niemand iets over durft te zeggen uit angst een ander voor t hoofd te stoten. En ik ben toch wel benieuwd hoe de rest van grafisch nederland hier over denkt.

• Rob

Ik zit sinds 8 jaar in het wereldje. Sinds 2 jaar werken wij alleen nog met geregistreerde software. Het kost inderdaad de hoofdprijs. Maar de kosten worden deels verrekend in de opstartkosten van een run. Zo verdien je het toch deels terug.

Ik heb al veel verhalen/geruchten gehoord over softwarecontrole. Maar nog NOOIT iemand gesproken die het daadwerkelijk is overkomen. Kan iemand hier (helaas) uit ervaring over spreken?

En ja inderdaad, ik vraag me af waar het tekort aan grafisch personeeel vandaan komt? Je zou door de campagne bijna denken dat de banen OVERAL voor het opscheppen liggen! Mooi niet!!!

• robin

Rob schreef:

> Ik heb al veel verhalen/geruchten gehoord over

> softwarecontrole. Maar nog NOOIT iemand gesproken die het

> daadwerkelijk is overkomen. Kan iemand hier (helaas) uit

> ervaring over spreken?

nee, maar ik heb verschillende verhalen over gehoord, enerzijds dat ze van te voren eerst bellen, en dat dan 98% van de bedrijven uit angst voor de BSA de software toch wel aanschaft, zodat ze maar heel weinig daadwerkelijke controles uit (hoeven) voeren.

Anderzijds zag ik laatst een reportage over de BSA, tijdens het uitvoeren van een controle. Ze vallen dus echt (samen met een politie-agent geloof ik) binnen en dan kun je je stoel opzij zetten want ze checken ter plekke je software. (Terwijl jij ondertussen je licenties opzoekt)

Persoonlijk denk ik wel dat ze dit alleen bij middelgrote tot grote bedrijven doen. Bij eenmanszaakjes op een zolderkamer valt niet zo veel te halen… lijkt mij…

• Ronald

Ik heb ook gehoord dat ze inderdaad van te voren bellen.

De eerste keer schijn je zelfs geen boete te krijgen wanneer je de zaakjes niet op orde hebt, je krijgt alleen een waarschuwing en een bepaalde tijd om de licenties in orde te maken.

Met de politie in huis vallen doen ze alleen wanneer je niet wilt meewerken of toch wel een sterk vermoeden is dat je aardig aan het frauderen bent (illegaal progamma's verkoopt etc.) De politie heeft immers een huiszoekings bevel nodig, en die vragen ze alleen maar aan wanneer er een sterk vermoeden is.