Wat is jullie mening hierover?

• C o n k

Onlangs kreeg ik het volgende bericht van iemand, ik vraag me af wat jullie

mening hierover is:

"Het probleem met Indesign pdfverwerking is dat dit programma een aantal

functies in zich heeft (w.o. transparant maken) die niet ondersteund worden

door de rip software waarmee belichters aangestuurd worden. Op dit moment

zou geen enkele rip software die pdf bestanden correct kunnen verwerken

(volgens experts in de softwarewereld).

Dit heeft alles te maken met het feit dat XPress die functies (nog) niet

heeft en zolang als XPress die niet heeft, zijn de softwaremakers van

ripsoftware niet geneigd om extra inspanningen te leveren richting

programma's als Indesign dat op zich een bijzonder klein marktaandeel heeft

in vergelijking met XPress.

De verwachting is dat deze situatie zich pas zal normaliseren na introductie

van XPress 6.0 voor mac OSX en niet eerder."

• robin

En terecht.

• C o n k

robin schreef:

>

> En terecht.

Verklaar je nader…

Ik heb zelf namelijk nog nooit problemen gehad hiermee.

• Rob

Ik ken het probleem en ben het met die instelling ook niet eens. Economisch gezien kan ik het echter wel begrijpen. Er gaat veel tijd inzitten om de RIPsoftware aan te passen.

Wij zijn lange tijd Beta site voor een grote persfabrikant geweest. Het mooie daarvan is dat je altijd als eerste de laatste nieuwe soft- en hardware kunt gebruiken. Groot nadeel is wel dat je ook als het eens niet zo vlot loopt, toch moet mee werken. Wij hebben daarvan wel erg veel geleerd over (vooral) RIPsoftware.

Maar inderdaad: altijd eerst gericht op Xpress en dan ook nog vaak alleen op MAC.

• robin

Ik hou niet van InDesign. Ben van de Xpress-clan…

• C o n k

Rob schreef:

> Maar inderdaad: altijd eerst gericht op Xpress en dan ook nog

> vaak alleen op MAC.

Maar wat de transparatiemogelijkheden betreft: Xpress zal in de volgende versie deze mogelijkheid ook inbouwen lijkt me. Dus dan is het daarop wachten tot de rip-software ook weer wordt aangepast.

Wat denk jij?

• Debbie

De toekomst zal toch zijn dat men over moet op Indesign, dit zal toch de nieuwe standaard worden. Aangezien drukkers nu certified pdf-bestanden aangeleverd willen krijgen, zullen zij dus ook met transparantie om moeten kunnen gaan.

Zelf heb ik hier nog geen problemen mee ondervonden, het bestand wordt keurig gedrukt. Wel geeft dit een extra controle voor mij, omdat ik -uiteraard- zeker wil weten dat het goed komt.

Mocht je het risico niet willen lopen, dan kun je de bestanden ook eerst in Illustrator openen en dan als een oudere versie bewaren. Hierna kun je echter niets meer aan je bestand veranderen!