Wat mag ik vragen voor het ontwerp van een logo?

• Bregje

Hoi allemaal

Nu heb ik voor een bedrijf een logo ontworpen, waarbij alles tot nu toe soepel verloopt. Maar binnenkort gaan we het hebben over het financiele gedeelte en ik moet eerlijk zeggen dat ik daarin nog te groen ben (kom net van de academie) om vast te stellen wat voor een bedrag ik kan en mag vragen.

Help, wat mag ik vragen voor het ontwerpen van een logo?

Groetjes en alvast bedankt

Bregje van Duren

• Rob

Een uurloon van 40 euro is toch wel het minimale dat een bureau vraagt. Zwart lijkt mij 20 euro redelijk tot goedkoop.

Overigens is het voor de toekomst wel verstandig om VOORAF een afspraak te maken. Heb je alleen het logo ontworpen? Zal toch wel een complete huisstijl moeten worden? Het komt ook voor dat je met de klant een vast maximum bedrag afspreekt, dat bespaart vooral veel gedoe wanneer er veel correcties/aanpassingen moeten worden doorgevoerd. Is de betaalde tijd voorbij, is het werk klaar. Of er moet bijbetaald worden…

Denk ook aan eventueel scanwerk: een beetje lithograaf vraagt al snel 10-15 euro voor een fc scan.

Succes!!!!!!!!

• Jeanet

Rob heeft gelijk: altijd eerst de financien regelen voordat je aan de slag gaat.

Logo kost minimaal zo'n 800,- euro, ervan uitgaand dat je beginnend ontwerper bent. Afhankelijk van hoeveel tijd je met briefing/presentatie/bespreking/alternatieven/auteurscorrecties etcc. bent bezig geweest. Kijk ook even bij de BNO (www.bno.nl). Handig om lid te worden, zij hebben ook tariefindicaties en boek over het starten van ontwerppraktijk. Overigens is 40 euro per uur wel erg minimaal voor ontwerpuren….