folder

• danielle

ik wil een brochure/folder maken voor ons bedrijf. Het is de bedoeling dat het in zwart/wit plus een steunkleur wordt. Op A5 formaat. (dubbelgevouwen A4) Ik heb me laten vertellen dat het aflopend moet zijn. Nu wilde ik het zelf gaan maken in Illustrator, maar weet niet hoe ik dan de snijlijnen kan aangeven. Is er misschien een andere (betere) oplossing? En is dit wel te doen in Illustrator?

alvast bedankt!

• C o n k

> Nu wilde ik het zelf gaan maken in

> Illustrator, maar weet niet hoe ik dan de snijlijnen kan

> aangeven.

Daar zijn 2 manieren voor:

Eerst trek je een kader (rechthoek) ter grootte van de pagina('s) en vervolgens:

1) Ga naar: Filter > Create > Trim marks.

2) Ga naar: Object > Crop marks > Make.

> En is dit wel te doen in Illustrator?

Het is te doen, maar niet gebruikelijk.

Quark Xpress, Adobe Indesign en Adobe Pagemaker zijn hier voor bedoeld.

Succes!

• Drukker

Ik weet niet of het ook gedrukt moet worden, maar overleg eerst ook even met de drukker. Ik hoor veel drukkers klagen over mensen die binnen komen met een diskette of CD-rom en van hun verlangen dat het zo maar even gedrukt kan worden.

Het is erg afhankelijk van programma's, en versie's (wat heeft de drukker?)

Succes.

• danielle

Inmiddels (dankzij de reakties en erg bedankt daarvoor) een stukje verder en ook wijzer….nu kan ik hetgeen ik heb opgemaakt in illustrator opslaan als een PDF d.m.v. adobe 5.0 wat wij zakelijk hebben, en daar had de drukker geen problemen mee: sterker nog: hij was er juist blij mee en kon hier gewoon de folder mee uitdraaien. De rips m.b.t. de snijlijnen was top! ik heb het gebruikt, volgende week gaat alles naar de drukker,….dus als jullie nog tips hebben…?!? (Het betreft hier trouwens een folder van 16 pag. en dan is het mogelijk in illustrator heb ik me laten vertellen, als dit er bijv. 300 waren geweest had ik een groter probleem gehad….)

maar toch bedankt!