lyceum of academie???

• maaike

Op dit forum wordt geregeld gevraagd welke opleiding je nu zou moeten volgen om grafisch ontwerper te worden. Deze vraag wil ik wat verder uitdiepen. Graag wil ik van jullie weten wat jullie denken over het volgende: sinds een jaar volg ik met veel plezier de avondopleiding grafische vormgeving van het grafisch lyceum. Op zich een leuke en m.i. ook goede opleiding tot grafisch vormgever. Deze opleiding heb ik gekozen omdat ik de laatste tien jaar niets creatiefs heb uitgespookt, behalve in mijn hoofd dan, en er geen toelatingseisen werden gesteld. Daarnaast is deze opleiding goed te combineren met mijn baan. Nu heb ik echter toch wat vraagtekens bij deze opleiding. Het ontbreken van een toelatingstest was voor mij een uitkomst, het is echter ook in mijn nadeel omdat het betekent dat de niveauverschillen soms er groot zijn. Zelf denk ik echter dat ik genoeg uit deze opleiding haal. De opleiding is zeer praktijkgericht, wel creatief maar niet zo technisch als de ‘dagschool’. Ik denk ook dat het niveau op de avondschool wel hoger ligt. Er zijn wel dingen die ik op school ‘mis’, maar die ik me door zelfstudie ook wel eigen maak (denk bijvoorbeeld aan psychologie; wat doet bijv. kleur met mensen). De beoordelingen zijn soms in mijn ogen zeer dwaas (subjectief), maar dat zal overal wel het geval zijn? Ik ben eigenlijk wel tevreden, maar vraag me toch af of ik niet naar de kunstacademie zou moeten om mezelf volledig te kunnen ontwikkelen. Inmiddels heb ik werk, ik sta bij een toelatingstest in ieder geval niet met lege handen…

Aan jullie de volgende vragen: is het nodig om kunstacademie te doen? Of is kunstacademie leuk als je veel tijd hebt, maar meer ook niet? Wat is nu eigenlijk precies het verschil tussen het lyceum en de academie, behalve de theoretische achtergornd die op het lyceum nagenoeg ontbreekt? Wat denken ‘professionals’ over het lyceum en over de academie? En klopt het inderdaad dat er een (groot) verschil is tussen een dagopleiding en avondopleiding aan het lyceum (Utrecht)?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Maaike

• paul

Maaike,

in het kort; met het grafisch lyceum heb je een prima basis. Technisch pak je heel wat mee en creatief is er de nodige stimulatie. Maar de academie is weer een heel ander verhaal. Hoofdactiviteit is je vaardigheden te ontplooien tot een een eigen stijl, met daarbij een grote nadruk op het conceptontwikkelen; veel schetsen, (materiaal)onderzoek en dergelijke. De computer moet slechts een hulpmiddeltje zijn, geen inspiratiemiddel. Het kennen van je programma's is je eigen aandeel, daarom is het grafisch Lyceum ook een goede basis.

Ik heb zelf Grafisch Lyceum (R'dam) gedaan. Daarna werken als vormgever/DTP'er en na 3 jaar besloten avondopleiding Kunstacademie te gaan doen. GLR en mijn werk waren de perfecte basis wat het technische verhaal betreft, maar heb op de academie wel gemerkt dat deze opleiding onmisbaar is bij het JEZELF vormen tot goed grafisch vormgever. Let wel, alles moet uit jezelf komen; creativiteit, onderzoek, motivatie, motivatie, motivatie….

Als je heel graag in het wereldje van design en vormgeving (wil) zit(ten), raad ik je de academie zeker aan. Naast dat het best zwaar is (tijdrovend!), is het bovenal erg leuk en altijd inspirerend, je zit immers middenin dat creatieve wereldje…

Ik wens je veel succes in de toekomst!

Paul

• maaike

Even een misverstand uit de weg ruimen: op mijn opleiding raak ik geen computer aan, we leren conceptueel te denken, schetsen is belangrijk en we leren vooral goed kijken en een eigen stijl te ontwikkelen, zoals Paul de kunstacademie omschrijft. Computer gebruik ik wel, maar thuis, dat leer ik niet op school.

Paul, heb jij de dag- of avondschool in Rotterdam gedaan? In ieder geval wel een verschil met mijn opleiding, denk ik, ik begrijp dat jouw opleiding heel technisch was.

Maaike

• paul

het lijkt erop dat je het behoorlijk getroffen hebt met je opleiding. Ik heb het grafisch lyceum overdag gedaan, zo'n 6 jaar geleden afgerond. Ik heb ondertussen wel 's gehoord dat het grafisch lyceum meer naar de academie wil toegroeien, dus misschien zijn de veranderen inderdaad flink ingetreden.

Ik denk dat je op je gevoel moet afgaan. Denk je aan het grafisch lyceum voldoende te hebben om te kunnen doen wat je graag wilt dan is het goed. Heb je de behoefte je nog verder te ontwikkelen en lijkt het je vooral leuk nog ‘s een volledige opleiding bezig te zijn met vormgeving, dan moet je dat vooral doen. Let wel, veel ontwerpbureau’s vragen naast werkervaring vaak ook afgeronde kunstacademie!

• Bregje

Het verschil tussen grafisch lyceum en de kunstacademie ligt hem in het verkrijgen van een baan na je opleiding.

Zelf heb ik niet het grafisch lyceum gedaan, dus daarover kan ik weinig zeggen. Wel heb ik grafisch ontwerp gestudeerd aan de kunstacademie Breda. Je moet wel beschikken over een dikke huid en heel veel discipline, want er gaat behoorlijk wat tijd in zitten.

Vaak worden voor banen als DTP mensen van het grafisch lyceum aangehaald, terwijl voor banen als grafisch vormgever vaak mensen van de kunstacademie worden gevraagd. Nu wil ik niet zeggen dat je als grafisch lyceum afgestudeerde geen baan kan krijgen als vormgever, want de verschillen worden met de jaren steeds kleiner maar het zou misschien langer kunnen duren voordat je als vormgever aan de slag kunt.

Verder wens ik je nog veel succes bij het maken van een keuze.

• maaike

Saai he, weer zo'n vraag over opleidingen op dit forum. Paul en Bregje dank voor jullie reactie. Ik ben nog steeds benieuwd naar reacties van anderen op mijn oorspronkelijke bericht hierboven!

Maaike

• ilse roelofs

Hoi Maaike,

I ben nu bezig bij het grafisch media instituut in amsterdam, en zit met dezelfde vragen als jij. Ik heb zelf echter gekozen uit praktische overweging (m.n. tijd en geld) voor het grafisch lyceum en ik leer ontzettend veel. Ik ben ook vrijwillig een stage gaan lopen en ook daar pik je heel veel op. Ik ben het wel met die andere eens dat je met de kunstacademie je beter zult kunnen ontwikkelen en ook dat je ‘ hoger aanzien ’ geniet. Er zijn mensen die dat ontkennen, maar de praktijk leert dat ze toch liever mensen van de academie hebben voor vormgeversvacatures. maar dat hoeft natuurlijk niet perse: als je een goede portfolio opbouwt kom je er ook wel.

Ik wil zelf het volgende pad inslaan: grafisch media instituut afmaken (nog twee jaar) en daarnaast proberen aan de bak te komen als dtp-er/ vormgever. wie weet kan ik daarna ooit nog een keer naar de kunstacademie.

ik ben benieuwd naar alle reacties van iedereen.

groeten Ilse