Op dit forum wordt geregeld gevraagd welke opleiding je nu zou moeten volgen om grafisch ontwerper te worden. Deze vraag wil ik wat verder uitdiepen. Graag wil ik van jullie weten wat jullie denken over het volgende: sinds een jaar volg ik met veel plezier de avondopleiding grafische vormgeving van het grafisch lyceum. Op zich een leuke en m.i. ook goede opleiding tot grafisch vormgever. Deze opleiding heb ik gekozen omdat ik de laatste tien jaar niets creatiefs heb uitgespookt, behalve in mijn hoofd dan, en er geen toelatingseisen werden gesteld. Daarnaast is deze opleiding goed te combineren met mijn baan. Nu heb ik echter toch wat vraagtekens bij deze opleiding. Het ontbreken van een toelatingstest was voor mij een uitkomst, het is echter ook in mijn nadeel omdat het betekent dat de niveauverschillen soms er groot zijn. Zelf denk ik echter dat ik genoeg uit deze opleiding haal. De opleiding is zeer praktijkgericht, wel creatief maar niet zo technisch als de ‘dagschool’. Ik denk ook dat het niveau op de avondschool wel hoger ligt. Er zijn wel dingen die ik op school ‘mis’, maar die ik me door zelfstudie ook wel eigen maak (denk bijvoorbeeld aan psychologie; wat doet bijv. kleur met mensen). De beoordelingen zijn soms in mijn ogen zeer dwaas (subjectief), maar dat zal overal wel het geval zijn? Ik ben eigenlijk wel tevreden, maar vraag me toch af of ik niet naar de kunstacademie zou moeten om mezelf volledig te kunnen ontwikkelen. Inmiddels heb ik werk, ik sta bij een toelatingstest in ieder geval niet met lege handen…
Aan jullie de volgende vragen: is het nodig om kunstacademie te doen? Of is kunstacademie leuk als je veel tijd hebt, maar meer ook niet? Wat is nu eigenlijk precies het verschil tussen het lyceum en de academie, behalve de theoretische achtergornd die op het lyceum nagenoeg ontbreekt? Wat denken ‘professionals’ over het lyceum en over de academie? En klopt het inderdaad dat er een (groot) verschil is tussen een dagopleiding en avondopleiding aan het lyceum (Utrecht)?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
Maaike