groentje

• leelee

Hallo ik hoop dat iemand mij kan adviseren. Als ik een baan zoek in de grafische/reclame richting, zie ik overal ‘ervaring gewenst’ of ‘minimaal hbo’ staan. Maar ik heb zelf nog geen enkele ervaring in de grafische sector. Ook heb ik in deze richting geen diploma. Maar ik heb wel een beetje kennis. Ik heb 1 jaar hbo communicatie gevolgd. Ik kan homepages maken op een creatieve manier. Ik kan werken met programma's zoals Illustrator, Frontpage, Dreamweaver. Dit heb ik mijzelf geleerd en dus niet via een school/instelling. Ik wil nu ervaring opdoen in het maken van iets voor iemand. Bijvoorbeeld het ontwerpen van flyers, posters etc. Dus wat kleinere klusjes om mee te starten. Zo heb ik in ieder geval ervaring dat ik kan bewijzen. Hoe kan ik het beste aan het werk gaan?

• Ontwerper

Scholing cq diploma's zijn vereist. Ik kan ook meer dan mijn “papiertjes” zeggen.

Als jij jezelf wilt verkopen zal je toch (bij)scholing moeten doen.

• cherry

maar welke scholing dan? Ik wil niet meer op school fulltime gaan. Bestaan er goede cursussen? Zo ja welke?

• Ontwerper

Te beginnen bij de basisopleiding van de Grafische sector. Vaktermen leren, zodat o.a. contact met reclame-bureau's en drukkers soepel verloopt. Iedereen begint met werken onderaan. Dan moet je jezelf omhoog werken door avondscholing.

Bij bv. Grafisch Lyceum kun je diverse Grafische opleidingen doen. Avondschool, overdag; wat jij wil. Als je slim bent ga je bv. bij een reclamebureau onderaan beginnen en via avondscholing probeer je een plekje op de DTP afdeling te bemachtigen. Of bij een drukker werken en dan via avondscholing omhoog werken naar de DTP afdeling. Dan betaalt de baas de opleiding voor je en jij maakt cariere.

Als je jezelf wilt verkopen moet je wat kunnen laten zien.

Zeggen dat je goed bent betekent niets.

• misja

Ik wil niet deprimerend doen, ik heb de benodigde papieren en wil reuze graag aan de slag maar mij lukt het ook niet. Ik heb bij verschillende grafische bedrijven gewerkt. Als manusje van alles. Zo doe ik nooit de benodigde ervaring op om als dtp'er aan de slag te kunnen. Ik wens groentje veel succes.

• Jeroen13

Too bad for you guy

Stel jij hebt een bedrijf en een vacature. Dan kun je als werkgever kiezen uit 1001 DTP'ers die allen geschoold zijn en waavan 50% nog ervaring heeft ook.

Hele kleine kans dus dat ze jou een kans gunnen……maar, wie niet waagd…….

• Nil

Oke, papieren en aantoonbare kennis (referenties) zijn belangrijk, maar wat net zo hard meetelt is je porfolio. Zorg dat die er netjes uit ziet en als het even kan; zorg dat je een portfolio online hebt. Bied bij een sollicitatie aan een dag proef te draaien of eventueel in de avonduren een opdrachtje te maken om je kunsten te vertonen.

Even uit eigen ervaring: ik ben afgestudeerd als etaleuze en ben ooit tijdens een stage achter een MacIntosh beland. Nu, 8 jaar later heb ik een eigen bedrijf in grafisch ontwerp en dtp door zelf programma kennis op te doen en de eerste jaren genoegen te nemen met puur productie werk (vrijstaand maken van b.v. stofzuigers, prijslijsten opmaken etc etc).

Naast wijsheid heb je dus ook een hoop geluk nodig.

Succes!

• Inge

Ik ben net voor mezelf begonnen en om me map vol te krijgen maak ik gewoon dingen. Bv voor de bakker bij jou in de beurt, die wil een nieuw logo en alle poespas die er bij hoort. Leef je helemaal in. Voor commentaar kan je het op het net zetten en andere vragen wat ze er van vinden. Daar leer ik altijd een hoop van.

Papieren zijn belangrijk maar kwaliteit ook. Als jij er uit springt met je werk krijg je echt wel werk. Ik heb ook al gemerkt dat ze het fijn vinden als je commencieel denkt. Geen los geschoten creatieve uittingen die niet verkopen. En het niet erg vinden om eerst de @!#$ klusjes te doen, je moet ergens beginnen.

succes