drukprobleem

• Peter

sinds wij met direct to plate zijn begonnen regent het problemen. de leverancier in ikzelf zijn er druk mee bezig, maar toch wilde ik mijn collega vakidioten om hulp vragen.

De problemen zijn als volgt: Opbouw van inkt buiten het drukbeeld op de rubberdoeken en de tegendruk (en niet zo zuinig ook), en regelmatig het weglopen van de kleur magenta. Met conventionele platen heb ik van opbouw geen last. bij beide soorten platen heb ik regelmatig dat de kleur magenta ineens weg is. ga ik minder met vocht, dan loopt het dicht of droog. de enige oplossing is even stoppen en stationair laten draaien zonder vocht. daarna gaat het weer even. het probleem doet zich de ene keer voor na 10.000 druks, soms al na 100 druks. de rollen in de magentatoren lopen dan blank, behoudens de koperen rollen (komori lithrone 420).

We draaien met van son special fresh inkten i.c.m. een alcolor vochtwerk met een royce mengapparaat. rollen staan perfect afgesteld, althans voor conventionele platen. ben zeer schoon op de inktwerken, toch haal ik de densiteit vaker niet als wel. we hebben als vochtwatertoevoeging tencacid 1040 D geprobeerd, alsmede alcofree van Varn. we draaien met gedemineraliseerd water met de juiste waarde duitse hardheid (eigen installatie; vorige week gekeurd). bij gewone inkten minder last, toch vaak de densiteit niet kunnen halen. heb gek genoeg af en toe last van ophoping van vocht in de magenta en cyaan toren tussen de chroomwals en de vochtopdraagrol; ik draai dan met de hoeveelheid vocht die het drukwerk vraagt om opengehouden te worden (moeite met de densiteit, maar dat lijkt me logisch).

rarara; wat kan hier loos zijn?

• Bert

Hallo Peter, het aanemen van inkt op rubber en dus ook de tegendruk heeft te maken met een verstoorde inkt vochtballans, extreem emulgeren.

Om je druk open te houden moet je te veel vochtwater gebruiken.

Weet je echt zeker dat je mengapperaat goed mixt?

pH kan goed zijn maar door onvoldoende buffer tijdens het drukken veranderen.

Oorzaak kan ook liggen in het feit dat voor de nieuwe platen een iets andere

pH waarde gewenst is.

Mischien moet je nog een ander toevoegmiddel proberen?

Heb je al eens een testje gedaan met een andere inkt, bv een eco inkt?

Mijn ervaringen met van Son zijn al van 8 a 9 jaar geleden maar lijken op die van jou.

Wij drukken nu met HST inkt en toevoeging (eco reflecta)+combifix dat geschikt is voor osmose water (hier gaat ook een toevoeging in, ben ik de naam er van even van kwijt, maar zorgt voor het regelen van de juiste geleidbaarheid van het vochtwater.

Voor dat wij zelf zijn over gestapt op ctp merkten wij vooral verschil tussen pos. en neg. kopie, pos. was altijd wat stabieler dan neg. is dit bij jullie ook veranderd? ons ctp apparaat werkt nl. met neg. platen en deze zijn ook wat gevoeliger voor emulgeren.

Kan het zijn dat er wat problemen zijn met het ontwikkel/spoel/gom/droogproces van de platen?

Hebben jullie een of meerdere persen en komt het probleem daar evt. ook voor?

Hierdoor kan je uitsluiten of het probleem door pers(aftelling) of gebruikte middelen komt.

Je zegt dat je samen met de leverancier aan het zoeken bent, ik denk dat je de verschillende partijen met elkaar moet laten kijken naar jouw probleem, die service moeten ze allemaal bieden.

Tot slot moet je bij het schoonmaken oppassen dat er geen wasmiddel of pasta achter blijft op je rollen, dit geeft ook veel problemen.

Niet alles in een keer veranderen anders weet je niet zeker wat de oorzaak geweest is.

Als je er echt niet uit kan komen moet je eens contact opnemen met Herman van Esch van HST drukinkten uit Almere, ik moet eigenlijk geen reclame maken voor hem want hij heeft de kop al dik genoeg, maar hij heeft ons vaak geweldig goed geholpen en is zeer deskundig.

Ik wens je veel sterkte bij het oplossen van je probleem en hoop te horen wat de oorzaak was.

mvg. collega

Peter schreef:

>

> sinds wij met direct to plate zijn begonnen regent het

> problemen. de leverancier in ikzelf zijn er druk mee bezig,

> maar toch wilde ik mijn collega vakidioten om hulp vragen.

> De problemen zijn als volgt: Opbouw van inkt buiten het

> drukbeeld op de rubberdoeken en de tegendruk (en niet zo

> zuinig ook), en regelmatig het weglopen van de kleur magenta.

> Met conventionele platen heb ik van opbouw geen last. bij

> beide soorten platen heb ik regelmatig dat de kleur magenta

> ineens weg is. ga ik minder met vocht, dan loopt het dicht of

> droog. de enige oplossing is even stoppen en stationair laten

> draaien zonder vocht. daarna gaat het weer even. het probleem

> doet zich de ene keer voor na 10.000 druks, soms al na 100

> druks. de rollen in de magentatoren lopen dan blank,

> behoudens de koperen rollen (komori lithrone 420).

> We draaien met van son special fresh inkten i.c.m. een

> alcolor vochtwerk met een royce mengapparaat. rollen staan

> perfect afgesteld, althans voor conventionele platen. ben

> zeer schoon op de inktwerken, toch haal ik de densiteit vaker

> niet als wel. we hebben als vochtwatertoevoeging tencacid

> 1040 D geprobeerd, alsmede alcofree van Varn. we draaien met

> gedemineraliseerd water met de juiste waarde duitse hardheid

> (eigen installatie; vorige week gekeurd). bij gewone inkten

> minder last, toch vaak de densiteit niet kunnen halen. heb

> gek genoeg af en toe last van ophoping van vocht in de

> magenta en cyaan toren tussen de chroomwals en de

> vochtopdraagrol; ik draai dan met de hoeveelheid vocht die

> het drukwerk vraagt om opengehouden te worden (moeite met de

> densiteit, maar dat lijkt me logisch).

> rarara; wat kan hier loos zijn?

• Bert

Ik zag bij het nalezen van het stukje een aantal spelfouten, ik hoop niet dat je het erg vindt.

• Laurens

Beste Peter,

Wij hebben soort gelijke problemen ook eens gehad. Drukkers, monteurs, leveranciers; iedereen met de handen in het haar. Na alles 4 keer nagekeken te hebben bleek uiteindelijk dat er een vlottertje verkeerd om zat in het mengapparaat.

Misschien is het bij zo'n zelfde geintje?

• Christiaan

Wat doe je ook met een komori. Weleens van Heidelberg gehoord?