Conversie RGB naar CMYK met veel kleur

• Oscar

Ik ben fotograaf en werk nu 3 jaar digitaal.

Dan heb je ook wat kennis over lithografie nodig en dat begint aardig te komen.

Normaal werk ik in RGB tiff formaat, maar om klanten extra van dienst te zijn lever ik de foto's ook in CMYK tiff met knippad.

Onlang kreeg ik klachten over een klus waarin ik veel fel bont gekleurd speelgoed heb gefotografeerd.

In het drukwerk zijn de kleuren veel zwakker dan de echte producten.

Op dit moment gebruik ik Photoshop Euroscale 2.0 coated als profiel voor het omzetten.

Wat kan ik als fotograaf nog doen om de kleuren meer verzadigd te krijgen.

• bert ter telgte

sorry maar voor het omzetten van kleur komt wel iets meer kijken dan alleen een profieltje

dit is pers afhankelijk

lever je een goede drukproef bij dan hoeft dat geen probleem te zijn

ik zet zelf mijn rgb beelden om voor elke pers heb ik een ander profiel

zo heeft bijv de offset pers een ander profiel als de digitale drukpers

en ga zo maar door

vraag eerst eens wat voor pers er op gedraait wordt

• Oscar

Ik lever er ook altijd het RGB bestand bij. ( met ingesloten kleurprofiel )

Deze catalogus is geloof ik in griekenland gedrukt.

Ik denk dat ik de bal ga terug spelen, laat die drukker maar vertellen wat hij nodig heeft dan lever ik dat precies zo aan.

Ik weet gelukkig wel iets van kleuromzetten, zo is de keus van UCR en GCR volgens mij niet afhankelijk van het profiel van een uitvoer apparaat.

De afwijkingen in uitvoer apparaten ( drukpersen en printers ) hebben volgens mij hoofdzakelijk te maken met puntverbreding en maximale kleur opbouw.

Corrigeert u mij als ik onzin uitkraam !

Bedankt voor de reactie Oscar.

• Ton

Beste Oscar,

Ik denk dat dit een probleem zal blijven, RGB kleuren zijn niet te benaderen naar CMYB, UCR is alleen dat het zwart dat in CMY worden opgebouwd aan het zwart wordt toegevoegd in een persentage wat je opgeeft.