Conversie RGB naar CMYK met veel kleur

• Oscar

Ik ben fotograaf en werk nu 3 jaar digitaal.

Dan heb je ook wat kennis over lithografie nodig en dat begint aardig te komen.

Normaal werk ik in RGB tiff formaat, maar om klanten extra van dienst te zijn lever ik de foto's ook in CMYK tiff met knippad.

Onlang kreeg ik klachten over een klus waarin ik veel fel bont gekleurd speelgoed heb gefotografeerd.

In het drukwerk zijn de kleuren veel zwakker dan de echte producten.

Op dit moment gebruik ik Photoshop Euroscale 2.0 coated als profiel voor het omzetten.

Wat kan ik als fotograaf nog doen om de kleuren meer verzadigd te krijgen.

• bert ter telgte

sorry maar voor het omzetten van kleur komt wel iets meer kijken dan alleen een profieltje

dit is pers afhankelijk

lever je een goede drukproef bij dan hoeft dat geen probleem te zijn

ik zet zelf mijn rgb beelden om voor elke pers heb ik een ander profiel

zo heeft bijv de offset pers een ander profiel als de digitale drukpers

en ga zo maar door

vraag eerst eens wat voor pers er op gedraait wordt

• Oscar

Ik lever er ook altijd het RGB bestand bij. ( met ingesloten kleurprofiel )

Deze catalogus is geloof ik in griekenland gedrukt.

Ik denk dat ik de bal ga terug spelen, laat die drukker maar vertellen wat hij nodig heeft dan lever ik dat precies zo aan.

Ik weet gelukkig wel iets van kleuromzetten, zo is de keus van UCR en GCR volgens mij niet afhankelijk van het profiel van een uitvoer apparaat.

De afwijkingen in uitvoer apparaten ( drukpersen en printers ) hebben volgens mij hoofdzakelijk te maken met puntverbreding en maximale kleur opbouw.

Corrigeert u mij als ik onzin uitkraam !

Bedankt voor de reactie Oscar.

• Ton

Beste Oscar,

Ik denk dat dit een probleem zal blijven, RGB kleuren zijn niet te benaderen naar CMYB, UCR is alleen dat het zwart dat in CMY worden opgebouwd aan het zwart wordt toegevoegd in een persentage wat je opgeeft.

Er is een prog. op de markt dat RGB bestanden omzet naar CMYB en heet LINOCOLOR, je kan het aanschaffen bij Tetterode in Amsterdam.

Het zelfde probleem als je PANTONE kleuren omzet naar CMYB, het is gewoon niet te benaderen met een hoop kleuren.

Groetjes,

Ton

• Rob

Lastig probleem…

In mijn wereldje van het digitaal drukken staat en valt alles met software. Tegenwoordig is de software zo goed dat de auto conversie van RGB naar CMYK erg goed uitpakt. Het is en blijft echter een BENADERING!!! Zoals je zelf al aangeeft is het verstandig om voor iedere klus eerst na te denken over de produktiemethode. Digi persen hebben meestal CMYK input nodig. Gebruikte pantone tinten worden automatisch geconverteerd naar een CMYK waarde. Het is een prima conversie maar het blijft een conversie. Voordeel is wel dat steeds meer digipersen voorzien kunnen worden van pantone inkten als vijfde en zesde kleur.

Veel bedrijven leveren prima hulpmiddelen vooor het aanleveren van jobs.

Vraag bij twijfel om een persproef!

Veel succes

Rob

• Richard

Beste Oscar,

Alle software en suggesties ten spijt is het nooit haalbaar. RGB zijn lichtkleuren met een veel hoger kleurbereik (schermen) dan de transparante inkten op het papier. Vooral felle kleuren (rood, oranje maar ook zeker blauw) zal je dan als extra drukgang in een pms-kleur moeten laten drukker.

Anders geeft LinoColour inderdaad het vertrouwste beeld maar dit programma kost dan ook wel wat.