STEUNKLEUREN!

• J.C.T. van Rijn

Hallo,

Ik heb een vraag en misschien kan iemand mij helpen.

Het gaat om steunkleuren. Ik maak heel vaak pagina?s op in Quark XPress om vervolgens een PDF-bestand te maken. Fullcolor of zware pagina?s zijn nooit een probleem. Een PDF met steunkleur wel. Nu weet ik wel een truckje om PDF bestanden toch kleurgescheiden uittedraaien, maar daarvoor moet ik twee PDF-bestanden uitdraaien. Ik wil graag één PDF-bestand met daarin bijv. zwart en steunkleur 159CV. Ik weet ook dat dit lukt als je een PDF-bestand vanuit InDesign maakt.

Mijn vraag: Weet iemand hoe je een PDF-bestand met steunkleur kleurgescheiden kan uitdraaien vanuit Quark XPress!

Ik ben benieuwd of iemand het weet of dan het wel mogelijk is.

Groeten van Jeroen van Rijn

• bert ter telgte

gewoon kleurgescheiden wegsturen kleur separaties aan zetten

• Menno

Je kan tog ook gewoon vanuit quarkXPress gescheiden uitdraaien???

Waarom eerst een pdf maken?

• Jeroen van Rijn

Als reactie op de twee mensen die reageerden op mijn vraag.

Ten eerste moet ik een PDF-bestand hebben, als ik Quark documenten zou gaan sturen dan is de kans veel te groot op fouten (documenten zijn te complex en drukker en ik wil met PDF-bestanden sturen) – op reactie van Menno

Ten tweede een reactie op Bert. Je schrijft ’gewoon kleurgescheiden wegsturen kleur separaties aan zetten’. Als je dan een PDF gemaakt heb, dan kun je steunkleuren kleurgescheiden uitdraaien!? Heb je dit wel eens geprobeerd? Op deze manier kan het volgens mij gewoon niet. Je kunt dan geen kleurgescheiden steunkleuren uitdraaien.

Als het wel kan, overtuig mij er s.v.p van.

Hartelijk dank

Jeroen van Rijn

• Christiaan

Ben hier ook al een tijdje mee bezig. Volgens mij is hetgeen jij wil niet mogelijk, althans niet met versie 5 van acrobat waar ik mee werk, misschien wel met versie 6. Ben zelf heel nieusgierig of iemand hier een goeie oplossing voor weet.

• Christiaan

Volgens mij werk jij niet in de grafische industrie. Het kan soms heel gemakkelijk zijn om eerst een pdf'je te maken en dan naar de belichter te sturen. Ikzelf draai ook het liefst vanuit quark uit.

• Menno

niet echt.

Ben eigenaar (is soms ook werken). :-)