Gepast uurtarief???

• Rob

De situatie:

De kans doet zich voor om zelfstandig als freelancer van thuis uit DTP werk te gaan doen. Meest voorkomende werkzaamheden: wekelijks aanpassen van advertenties voor een krant. Verder diverse opmaak en prepress werkzaamheden.

Ik heb 8 jaar ervaring in het grafisch vak: produktie/afwerking, prepress, verkoop en projectleiding.

De vraag:

Wat is een gangbaar uurtarief voor dit soort werk? Zelf heb ik zo'n 40 euro per uur in gedachten. Ik moet er natuurlijk rekening mee houden, dat wanneer ik te veel vraag, de kans bestaat dat mijn opdrachtgever een bureau zoekt. Wat vragen jullie voor dit soort werk?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Rob

• inge

ik heb ooit de zelfde vraag gesteld en kreeg als antwoord: 30 tot 90 euro per uur. je moet zelf maar bepalen wat je waard bent. ik zou inderdaad niet te hoog gaan zitten.

succes

• linda

Het is erg moeilijk om te adviseren in deze. Zeker als het ook om een totaal project gaat zoals Rob beschrijft heb je te maken met de duur van het project, welke branche de opdrachtgever zit, uitzicht op vervolg opdrachten, regio en dan ook nog inderdaad je eigen niveau (dus níet het aantal jaren ervaring!)

Ik snap heel goed dat je jezelf niet uit de markt wilt prijzen maar ook dan ligt het weer aan de opdrachtgever; willen ze puur een arbeidskracht of willen ze iemand met een brede kennis, creativiteit, adviserend vermogen en moet deze persoon ook nog een bepaalde verantwoordelijkheid dragen etc. etc.

Allemaal aspecten waar je rekening mee moet houden.

Hou bij het bepalen van je tarief dit in de gaten en maak voor jezelf ook een simpel rekensommetje; aantal uren dat je per maand werkt x je beoogde tarief = X-bedrag. Kunnen ze hiervoor net zo goed iemand fulltime aannemen met dezelfde capaciteiten of niet?

Wees niet te onzeker met het opgeven van je tarief. Gebruik eventueel een staffel of stel een projectprijs dat in fases uitbetaald mag worden. Wees ook niet te makkelijk met het verlagen van je tarief tijdens de onderhandelingen. Goed vooronderzoek doen (wat willen ze geproduceerd hebben en wat kunnen ze van jou qua inzet vragen).

Een heel gangbaar tarief voor gemiddelde projecten (dus geen ‘stampwerk’ en geen ‘leidingevend werk’) ligt zo rond de 50 euro. Van daar uit kan je, met de bovenstaande aandachtspunten, bepalen of je zakt of stijgt in je prijs.

Ik hoop dat ik jullie hier een beetje mee geholpen heb. Let wel, dit is puur vanuit mijn eigen perspectief en ervaring bepaald. Succes!

Lin

• Dhr. P. L. R. D Haan

Ik vind 32,28 euro meer op z'n plaats.

Mvrgr,

Dhr. P. L. R. D Haan

• linda

Maar waar baseert u dit dan op?

• Rob

He Linda, bedankt voor je reactie.

Goed nieuws: de opdracht is binnen. 20 Uur vast werk per week. Hoera!!!

Na lang rekenen en nadenken heb ik 45 euro gevraagd. Mijn opdrachtgever ging direct akkoord en vertelde mij naderhand dat hij zelf 50 euro in gedachten had. Ik ben dus te goedkoop. Volgend jaar mijn tarief toch maar aanpassen.

Groet

van een hele blije DTP'er.

• Renée

Gefeliciteerd!

maar hou je er wel rekening mee dat onze fijne belastingdienst 20 uur per week werken voor één opdrachtgever als een loondienstverband ziet?

• Rob

Daar ben ik inderdaad al achtergekomen. Er is al een tweede opdrachtgever gevonden en aan de derde wordt gewerkt.

Ik vraag mij alleen af wanneer iemand een echte opdrachtgever is voor de belasting. Is 1x een uur voor iemand werken voldoende?

• Renée

Het gaat om een bepaald aantal uren per maand, gekeken over langere periode, soort werkrelatie, hoeveel andere opdrachtgevers je nog hebt en hoe de omzetverdeling is. De belastingdienst heeft alle info, staat waarschijnlijk ook op de site als je geen slapende honden wakker wilt maken. Je kunt ook op div. freelance-site kijken of je vraag op forum van freelance.startpagina.nl zetten.

• lin

He! Gefeliciteerd! Zat ik ‘r toch niet zo heel erg gek veel naast met mijn ’gok' hè?

Overigens, zo'n opmerking van ‘ik had 50 in gedachten’; ik zie dat zelf meer een beetje als een mindgame; éven laten merken wie er ‘de baas’ is. Dus: schouders op halen en je er verder niet druk overmaken. Zie eerst maar dat je hiermee een goede basis voor je bedrijf kunt bouwen.

Enneh, als je om komt in het werk, dan ken ik nog wel een goede freelancer ;)