Gepast uurtarief???

• Rob

De situatie:

De kans doet zich voor om zelfstandig als freelancer van thuis uit DTP werk te gaan doen. Meest voorkomende werkzaamheden: wekelijks aanpassen van advertenties voor een krant. Verder diverse opmaak en prepress werkzaamheden.

Ik heb 8 jaar ervaring in het grafisch vak: produktie/afwerking, prepress, verkoop en projectleiding.

De vraag:

Wat is een gangbaar uurtarief voor dit soort werk? Zelf heb ik zo'n 40 euro per uur in gedachten. Ik moet er natuurlijk rekening mee houden, dat wanneer ik te veel vraag, de kans bestaat dat mijn opdrachtgever een bureau zoekt. Wat vragen jullie voor dit soort werk?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Rob

• inge

ik heb ooit de zelfde vraag gesteld en kreeg als antwoord: 30 tot 90 euro per uur. je moet zelf maar bepalen wat je waard bent. ik zou inderdaad niet te hoog gaan zitten.

succes

• linda

Het is erg moeilijk om te adviseren in deze. Zeker als het ook om een totaal project gaat zoals Rob beschrijft heb je te maken met de duur van het project, welke branche de opdrachtgever zit, uitzicht op vervolg opdrachten, regio en dan ook nog inderdaad je eigen niveau (dus níet het aantal jaren ervaring!)

Ik snap heel goed dat je jezelf niet uit de markt wilt prijzen maar ook dan ligt het weer aan de opdrachtgever; willen ze puur een arbeidskracht of willen ze iemand met een brede kennis, creativiteit, adviserend vermogen en moet deze persoon ook nog een bepaalde verantwoordelijkheid dragen etc. etc.

Allemaal aspecten waar je rekening mee moet houden.

Hou bij het bepalen van je tarief dit in de gaten en maak voor jezelf ook een simpel rekensommetje; aantal uren dat je per maand werkt x je beoogde tarief = X-bedrag. Kunnen ze hiervoor net zo goed iemand fulltime aannemen met dezelfde capaciteiten of niet?