paintshop pro 7

• Nick

Hallo!

Ik ben al een tijdje bezig om uit te vinden hoe ik bijv. een gezicht kan uitsnijden uit een foto en daar een aparte afbeelding van kan maken. In Paintshop pro 7 kan ik wel via heeeeel veeeeeel omwegen de omgeving rond het gezicht deleten, maar als ik hem dan opsla en open in een ander programma, dan zit er altijd een wit vierkant omheen. Omdat ik helemaal nieuw ben in de grafische programma's zal ik waarschijnlijk veel te veel handelingen verrichten. Mijn vraag is nu: is er een manier om een gezicht uit te snijden en als op zichzelf staande afbeelding op te slaan. Een manier die sneller werkt dan de mijne?

Alvast hartelijk bedankt!

Nick

• Oscar Fotograaf

Je moet een knippad opslaan en als tiff bestand saven.

Ik weet weinig van paintshop maar ik denk dat je een selectie moet maken,

van die selectie een knippad maken,

knippad opslaan,

Bestand saven als tiff.

er zijn ook programmas die automatisch objecten uitknippen ( nock out )

Als je net begint met grafische programma's, zou ik heel serieus overwegen om over te stappen op Adobe producten, de kwaliteit is heel erg hoog en de verschillende paketten sluiten goed op elkaar aan.

Dit is voral belangrijk omdat het leren werken met deze paketten veel tijd kost,

als je daarna weer moet overstappen kost dat dubbel zo veel tijd

• Nick

Bedankt Oscar!

Al kom ik er nog niet helemaal uit, maar het toeval wil, dat ik ook Photoshop 7.nog wat heb en ook daar kom ik er niet uit! Met de magic tool (toverstaf) kom ik een heel eind, maar dat werkt dan weer het best als je een eenkleurige achtergrond hebt. Hoe werkt het daar dan? Is het daar makkelijker? Of zou ik gewoon een uitgebreide cursus moeten doen???

Tot nog toe krijg ik dus èn de achtergrond niet makkelijk weg èn een wit (danwel gekleurd, al naar gelang de instellingen) vierkant. Maar dat zou ik dus nu kunnen oplossen met een andere bestandsvorm? Ik ga het uitproberen!

Nogmaals bedankt!

Groet,

Nick

• Natalia

je moet het in ieder geval met het lasso dingetje proberen

daarmee moet je langs het geen wat je wilt uitsnijden.

wel de afbeelding iets vergroten zodat je goed kunt zien wat je doet

hoe je de achtergrond transparant krijgt tja

ben ik ook niet helemaal over uit

probeer bij het opstarten al de background transparant te maken.

misschien dat dat helpt of zoek op internet een tutorial hierover

succes

• Renée

In Photoshop vrijstaand maken: met lasso (als contrast niet hoog genoeg is om het met toverstafje te doen of met kleur elimineren) of met tekenpen omtrek natekenen. Dan pad ervan maken en dit saven, clipping path ook saven en bewaren als eps. Dan is illustratie vrijstaand in andere programma's te plaatsen. Voor transparante achtergrond: Eerst illustratie in laag zetten (dus niet meer in background) en daarbij achtergrond op transparant zetten, omtrek natekenen, selection ervan maken, inverse doen en achtergrond deleten. Misschien kan het ook anders, maar zo doe ik het altijd