Prijs posterontwerp

• Jeroen

Hallo,

als webdesigner krijg ik vaak aanvragen om een poster of flyer in de stijl van de website te ontwerpen. Omdat ik zelf te weinig weet van ontwerpen voor drukwerk, ben ik op zoek gegaan naar een grafisch ontwerper. Ik heb uiteindelijk iemand gevonden die in het laatste jaar van de kunstaccademie zit.

Binnenkort hebben we onze eerste bespreking met een klant die geintereseerd is in een poster ontwerp (los van een website). We hebben beiden geen goed beeld van wat een normale prijs is voor een posterontwerp.

Wie kan ons vertellen hoeveel je normaliter kan vragen voor een posterontwerp. Uiteraard gaan wij als beginners zijnde onder deze prijs zitten.

Alvast bedankt.

Jeroen

• Rob

50 tot 90 euro per uur is een gangbaar tarief. Maak de markt aub niet kapot met uurtarieven waar een ondernemer niet tegen op kan.

Uren hangen af van de klant. Stukkie tekst over een foto heen zetten is minder werk dan poster met bijvoorbeeld veel logo's die vrijstaand gemaakt moeten worden.

Tip:

Zet in de toekomst alle basis items op in een hoge resolutie. Dan heb je wanneer dit soort vragen komen veel minder werk. Drukwerk vereist tenslotte een veel hogere resolutie dan de 72 dpi voor webdesign.

• Jeroen

Rob bedankt voor je reactie. Met deze schatting kunnen wij inderdaad wel even verder. Ik heb nog een vraagje over de tip die je gaf om de basis items om te zetten in een hogere resolutie. Ik weet inderdaad van het probleem met dpi's af, maar hoe kan ik de items omzetten naar een hogere resolutie? Is hier een of andere tool voor?

bedankt, Jeroen

• Rob

Bij een bitmap (pixels) moet je het zo zien:

wat er niet is (72DPI i.p.v. 300/600+ DPI), kun je ook niet gebruiken. Het enige dat eigenlijk nog helpt, is je bitmap in formaat (mm) te verkleinen. Helaas heb je daar bij voor het web ontworpen items weinig aan omdat ze al zo klein (in zowel MM als DPI) zijn.

Bij vector opmaak (Illustrator) is dat anders, daar hoef je in de basis eigenlijk nog niet echt rekening te houden met resolutie.

Er zijn wel enkele hulpmiddelen maar het blijft behelpen. Het komt de kwaliteit niet ten goede.

• Marianne

Ik gebruik er Photoshop voor.