Advies webdesign gevraagd

• Kim

Hallo, ik ben grafisch vormgever en ga me binnenkort binnen ons bedrijf ook bezig houden met webdesign. Er is op dit moment niemand in het bedrijf die dit doet en ik wil daarom een cursus doen.

Wie kan me adviseren wat een goede (complete) cursus is. Bij het grafisch lyceum geven ze veel deelopleidingen en de cursus van het GOC is weer erg prijzig.

Wie helpt?

• )v(inka

Hoi Kim,

Ik ben momenteel bezig met het laatste jaar van de studie Grafisch Vormgeven. Het is jammer dat daar erg weinig aandacht wordt besteed aan webdesign. Echter heb ik wel een basis meegekregen. Mijn interesse werd hierdoor gewekt en ik ben begonnen met een zelfstudie PHP, HTML en natuurlijk dreamweaver. Tuurlijk kan je een cursus gaan volgen maar je kan ook gewoon de tutorials downloaden. Daar leer je echt ontzettend veel van. Het vraagt natuurlijk wel enige zelfdicipline.

Ik weet dat er op bijna alle Grafische scholen in Nederland cursussen worden gegeven. Maar in hoeverre ze ook daadwerkelijk de diepte ingaan…?

Van die tutorials heb ik erg veel geleerd en binnen een halfjaar heb ik echt leuke websites kunnen maken en belangrijker ook kunnen onderhouden.

Veel succes gewenst,

• Marianne

Je krijgt inderdaad wel een goede basis mee waar je op moet letten tijdens de lessen op de Grafsiche school over webdesign. Met het nakijken van opdrachten leer je precies wat wel en niet moet. Iemand die alleen een programma goed beheerst, mist weer deze informatie. Mensen om me heen denken al meteen dat ze een webdesigner zijn als ze deze programma's goed kennen. Echter er komt MEER bijkijken dan alleen dat. Je moet bekend zijn met concepten schrijven, scripts uitwerken, moodboards tekenen en flowcharts maken.

Ook wordt er dan aandacht besteed aan kunstbeschouwing, marketingplan schrijven, reclamemarketing, digitale kleurenleer, animaties maken enz.

Ik ben het er wel mee eens dat de opleiding vrij prijzig is. Je kunt ook losse modules volgen, dat scheelt wel weer. Als je dan de cursisten leert kennen, kun je van hun misschien de andere modules doorlezen.

• )v(inka

Aangezien Kim al Grafisch Vormgeefster van beroep is beschikt zij ( neem ik aan ) al over voldoende kennis van concepten schrijven, scripts uitwerken, moodboards tekenen en flowcharts maken.

In je vier jarige opleiding wordt namelijk al uitgebreid aandacht besteed aan: kunstbeschouwing, marketingplan schrijven, reclamemarketing, digitale kleurenleer, animaties maken enz.

Vandaar dat ik denk, dat het in haar geval veel efficienter is om niet zo'n hele cursus te volgen. Het lijkt mij meer dan voldoende voor een gediplomeerd vormgever om dan zelf te oefenen aangezien je toch al beschikt over voldoende creatieve inzichten. Het kan uiteraard nooit kwaad om cursussen te volgen. Maar met het oog op de financien zijn tutorials leren een goedkoper alternatief.

Vriendelijke groet, )v(inka

Marianne schreef:

>

> Je krijgt inderdaad wel een goede basis mee waar je op moet

> letten tijdens de lessen op de Grafsiche school over

> webdesign. Met het nakijken van opdrachten leer je precies

> wat wel en niet moet. Iemand die alleen een programma goed

> beheerst, mist weer deze informatie. Mensen om me heen denken

> al meteen dat ze een webdesigner zijn als ze deze programma's

> goed kennen. Echter er komt MEER bijkijken dan alleen dat. Je

> moet bekend zijn met concepten schrijven, scripts uitwerken,

> moodboards tekenen en flowcharts maken.

> Ook wordt er dan aandacht besteed aan kunstbeschouwing,

> marketingplan schrijven, reclamemarketing, digitale

> kleurenleer, animaties maken enz.

> Ik ben het er wel mee eens dat de opleiding vrij prijzig is.

> Je kunt ook losse modules volgen, dat scheelt wel weer. Als

> je dan de cursisten leert kennen, kun je van hun misschien de

> andere modules doorlezen.

• Kim

Bedankt voor jullie advies. Ik ga op kosten van mijn werkgever de cursus doen en wil dit wel graag onder begeleiding doen dus ik zoek een instituut waar ik naast mijn werk een avondopleiding kan volgen.

Ik ben op zoek naar een cursus waar alle ‘technieken’ behandeld worden. Dus niet alleen Dreamweaver of Flash maar dit beide plus HTML basis etc. Ik moet hier leiding gaan geven aan dit project dus wil ik niet met mijn mond vol tanden staan.

• Peter

Beste Kim,

Ik ben ook van plan om Grafische vormgever te worden.

Kun je me vertellen met wat ik het beste zou kunnen beginnen?

Is dat het ontwerpen van brochures, folders, briefpapier?

Graag vermelden wat het makkelijkst is om mee te beginnen.

Bij voorbaat dank voor je reactie.

Peter

• Oscar

Begin eens met het boek van peter kentie.

Zijn boek is een goede basis.

Verder denk ik niet dat je alle programma's kunt bemannen die er zijn, er is gewoon te veel.

Begin eens met een adobe product dan stap je kwa bediening wat gemakkelijker in.

Informeer ook eens bij hosting bedrijven waar de beperkingen en mogelijkheden liggen van de bestaande web-ontwerp-software .

Succes.

• Marianne

Vlinka:

Ik had het ook over losse modules. Als je tijdens zo'n opleiding overstapt, heb je ook vrijstellingen, dus kan de basis komen te vervallen.

Ik wilde alleen duidelijk maken dat je niet direct een webdesigner bent door de programma's te leren kennen zoals er zoveel denken en meteen een eigen bureautje opzetten. Er komt meer bij kijken namelijk. Net als dat niet iedereen zomaar een grafisch ontwerper is door een plaatje bij een tekst te zetten.

Een site in elkaar zetten kan onderhand iedereen wel. Je haalt ze er direct uit op die sites of het alleen techneuten, amateurs zijn of een opleiding hebben gevolgd. Denk maar aan de gebruiksvriendelijkheid en de toegankelijkheid. Bijvoorbeeld donkere achtergronden zijn bijvoorbeeld funest voor slechtzienden, toch zie je die vaak. Images met duidelijke tekst wat het voor een plaatje is. Zo zijn er nog veel meer zaken waar je op moet letten en dat wordt niet bij een losse cursus Dreamweaver gegeven, dat is puur de techniek hoe je een site maakt. Ook een grafische vormgever krijgt dat niet bij zijn/haar opleiding, dat wordt wel aangegeven bij multimedia design.

Het gaat dus niet alleen om genoeg creatieve inzichten in huis te hebben of de techniek te beheersen van een paar programma's.

Kim:

Het is zeker prettig als de werkgever betaalt, dan kun je je een duurdere cursus permitteren Op de Fontys in Eindhoven worden ook dat soort cursussen gegeven (duurder dan de Grafische school).

Probeer er eerst achter te komen wie al zo'n cursus heeft gevolgd en of je er echt wat aan hebt, zeker als je er leiding in moet gaan geven.

Je kunt je ook eens verdiepen in content management. Dat is tegenwoordig behoorlijk de markt aan het veroveren met websites. Er zijn legio bedrijven die dat aanbieden. Vooral het onderhoud van een site is dan erg gebruiksvriendelijk.

Succes !

Groeten van een multimedia webdesigner

• Rob

Hoi Marianne,

Bedoel je met content management de Marketing ToolBox? Zo ja, wat zijn je bevindingen met die software?

Als ik het allemaal goed begrijp is die apllicatie gemaakt om ongeschoolde of onervaren mensen binnen een bedrijf, toch zelfstandig het content te laten onderhouden.

• Marianne

Ieder bureau geeft er een andere naam aan, maar het komt daar wel op neer. De vormgeving wordt zo niet vervormd, er is een vaste lay-out voor koppen, subkoppen en tekst, zodat heel de site toch consequent en strak overkomt. Je hebt als vormgever wel veel minder mogelijkheden om te ontwerpen heb ik gemerkt, zoals de plaats van knoppen e.d.

Voordeel is wel dat mensen die er rechten voor hebben om in de site te werken er geen zooitje van kunnen maken. Veel organisaties willen graag zelf hun site bijhouden. Dan is dit ideaal.

Het addertje onder het gras is, dat hoe meer je wil, hoe meer modules je ervoor moet kopen. Wil je het een koppelen aan het andere, hup weer een module erbij. Slim aangepakt die makers! Ook moet het op hun server komen te staan.

Op mijn eigen werk willen ze het daarom om die redenen niet omdat het dan weer een gigantisch bedrag wordt.

Je kunt gewoon bij dat soort bedrijven informatie aanvragen. Je krijgt dan vaak ook een wachtwoord om zo te oefenen hoe dat werkt.

Iemand die goed kan bouwen, fabriceert er zelf zo een heb ik al om me heen gehoord en verdienen er aardig aan. Ze zijn wel aardig in opkomst moet ik zeggen.