1. Waar moet ik opletten als ik een duotoon maak met zwart & pms 871 (goud)?
2. Waar vind ik informatie over duotonen?
Eh, ik bedoelde eigenlijk meer de verhouding tussen de twee kleuren. De een zegt dat hij het op “gevoel en op het beeldschermresultaat” doet. De ander zegt dat de percentages van de twee kleuren in een duotoon altijd samen 100% moeten zijn. Maar goud is een dekkende kleur. Gaat deze regel dan nog op?
_ Zijn er bepaalde regels waar je je aan moet houden bij goud en zwart?
_ Moet de eerste kleur goud zijn of zwart?
_ Wat is een goede verhouding tussen zwart en goud?
(ik heb nu gekozen voor 70% zwart en 30% goud…)
Maak een file met daarin verschillende kleurverhoudingen in stappen van 10% en laat je drukker daarvan een proef maken. Ik heb ervaren dat het eindresultaat nogal eens afwijkt per pers/printer. Pas aan de hand van die proef je kleur aan en trek je niets aan van wat je op je scherm ziet. Het resultaat op papier telt!
Beetje drukker maakt voor een leuke opdracht met alle plezier gratis een proef. Let wel op de kosten: voor zilver en goud is vaak een “beschermlaag” nodig. Vraag naar de verschillende mogelijkheden, dat kan een boel ellende en kosten voorkomen.
Ik weet niet wat je er precies mee wilt, maar let wel op dat bij Duotoon alles mengt uit de twee kleuren. Ik heb zelf ook eens een brochure via duotoon in elkaar gezet, en hoewel het resultaat goed was uiteindelijk (na veeel proberen en pielen) kreeg ik qua schaduw en contrast niet het mooie effect dat ik wel kreeg op basis van hetzelfde in CMYK. Je kunt veel goedmaken door te spelen met de verhoudingen, maar hij bouwt het altijd op uit die twee kleuren. Zo werd zwart bij mij nog steeds een tikje fletser doordat er toch iets aan groen in zat bijvoorbeeld. Ook al had ik met de verhoudingen en instellingen geëxperimenteerd…
Als je dingen echt gescheiden uit twee kleuren wilt hebben kun je wel uit de voeten met Illustrator, want dan kun je bepaalde stukken gewoon apart 1 kleur toekennen. (Let wel dat als je het dan omzet naar Duotone in Photoshop, het alsnog wordt omgezet naar een mengeling)
En inderdaad wat Rob zegt, baseer niks op wat je ziet op je scherm! Succes ermee!
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?