kwaliteit digitaal drukwerk

• Rob

HP Indigo levert digitale FC persen die de mogelijkheid bieden buiten CMYK ook 1 of 2 PMS kleuren te gebruiken.

Ik ben het met Sferax eens: verschillende drukkerijen hebben verschillende kwaliteiten. Probleem in de digidruk is dat er nauwelijks GOED geschoold en ervaren personeel te vinden is. Tis mijn ervaring, na 7 jaar digitaal drukken, dat de drukker net zo belangrijk (wellicht nog belangrijker) is als de machine die hij bedient!

• Sferax

Hallo Rob! Dank voor je ondersteuning ;).

Volkomen mee eens, dat de “machinisten” van de drukpersen net zo belangrijk zijn (zoals jij ook zegt: “eigenlijk belangrijker dan…”)als hun precisieapparatuur.

Groet - Sferax.

• Oscar

Blijf ik bij mijn verhaal dat sommige druk procede's beperkingen hebben,

dat kan een goede drukker ook niet oplossen.

Hij kan natuurlijk wel zijn klant uitleggen waar die beperkingen liggen en hoe daar mee om te gaan.

Aldus ik heb gesproken Uhg.

• Sferax

Nou, beste Oscar, bij die groep mensen kennen ze deze technieken vast en zeker niet!

Natuurlijk hebben bepaalde drukprocessen beperkingen. Laat de juiste persen rollen voor de juiste ontwerpen/werkstukken.

(Klinkt simpel, maar heeft natuurlijk een veel diepere en meer technische achtergrond…)

Gelijk heb je, als je zegt dat bij bepaalde processen (met beprkingen) ook niet door de beste vaklui kunnen wordn gerealiseerd.

Dat die beperkingen maar heel klein zijn is een discussiepunt op zich. Ook is het inderdaad verstandig de klant te wijzen op mogelijke moeilijkheden en niet in staan voor (technische) problemen. Groet - Sferax.

• Digitale druk - Drukkerij Smit

Beste digitale drukwerk beoordelers,

Jullie zien en zeggen het zelf al: iedere machine heeft zijn positieve en negatieve eigenschappen en zijn beperkingen.

Wij zelf werken met een Indigo digitale offsetpers, deze geeft een prima afdruk maar heeft bij bepaalde uitvoeringen van drukwerk zeker zijn beperkingen.

Zo is het bekend dat het drukken van egale volvlakken (zeker op de oudere type machines - serie 1) bij diverse kleuren een probleem geeft.

Wanneer je de beperkingen van de pers kent (ongeacht of dit in offset of digitaal is…) kan je er wellicht rekening mee houden in de opmaak van de bestanden.

Eén van de truckjes die voor de Indigo nog wel eens wordt toegepast is het gebruiken van een ruis vanuit PhotoShop in egale volvlakken, waardoor het bekende ‘banding’ probleem enigszins wordt weggewerkt.

Zeker is dat bij de nieuwe type HP-Indigo persen (de HP3000 en de straks verkrijgbare HP3050) deze problemen geminimaliseerd zijn.

Ook de rasterlineatuur speelt een rol in de kwaliteit.

De Indigo 1000+, of geupgrade machines hiervan zoals de Turbostream werken bijna allemaal met een grovere raster dan de HP3000. Je zult begrijpen dat een light lettertype, opgebouwd uit full-color kleur in een fijn raster er scherper uitziet.

Dan spreken jullie over het zogenaamde ‘edging-effect’ een typisch Indigo resultaat.

Het is zo dat bij vlakken de rand van het vlak (in ieder geval bij onze machine) steviger op papier staat dan de vulling van het vlak. Het zit opgesloten in de techniek van deze Indigo persen en kan helaas niet aangepast worden. Ik weet echter niet hoe dit bij de HP3000 pers zit.

Kortom: of je nu met offset werkt of digitaal, iedere machinene heeft zijn karakteristieke eigenschappen en daar zul je rekening mee moeten houden.

Mocht het eventueel gewenst zijn, dan ben ik best bereid een test op onze Indigo machine te draaien. Er is mij verteld dat per machine kwaliteitsverschil kan op treden. Dat heeft evenwel niets met de machine te maken, maar de operator heeft daar een heel groot aandeel in. Onderhoud, hoe lang gebruik je een rubberdoek (blanket) en een PIP (beeldplaat) zijn daarbij van cruciaal belang.

Ik hoop je/jullie van voldoende informatie te hebben voorzien!

Met vriendelijke groet,

Drukkerij Smit bv - Amersfoort (www.smitbv.nl)

• Rob

Als je klus geen haast heeft is het ook wel verstandig om de drukker (HP Indigo persen) te vragen om jouw werk alleen te draaien als de PIP en blanket net zijn vervangen. Dat is eigenlijk het enige moment dat je een betrouwbare en, belangrijker nog, een vergelijkbare calibratie kunt uitvoeren. Naar mate de PIP verslijt is zijn kleurechtheid steeds lager. Niet dat het bar slecht wordt maar voor herhaal orders kan het verschil te groot zijn.

Het verschilt per drukker hoe snel de PIP wordt vervangen. Dat hangt weer af van het soort contract dat ie heeft met Indigo. Als ie een contract heeft inclusief PIP's zal ie eerder zijn PIP wisselen dan wanneer ie ze zelf moet betalen. Het is namelijk het duurste onderdeel.

• Digitale druk - Drukkerij Smit

…is dat nou allemaal wel zo?

Bij ons is het gebruikelijk dat wij iedere ochtend onze Indigopers calibreren, daarnaast wordt hij tijdens de productie gedurende de dag nog eens meerdere malen gecalibreerd.

Bij onze repeat-orders kunnen wij dan ook spreken van geen kleurverschil, als de machine maar juist gecalibreerd is. Dit heeft bij ons écht niets met de levensduur van de PIP of blanket te maken!

Overigens hebben wij een all-in contract, dus zijn wij misschien eerder bereid, wanneer wij de kwaliteit niet meer goed vinden, PIP of blanket te vervangen. Eigenlijk zou iedereen dit argument moeten hanteren, we gaan toch immers voor de hoogste kwaliteit?

Groet,

Drukkerij Smit.

• Rob

…is dat nou allemaal wel zo?

Ik spreek uit ervaring (7 jaar vanaf 1995 met Indigo persen). Vanaf de eerste 1000 tot en met de Ultrastream. Modellen van na de Ultra kan ik niet over spreken. Ook kan ik niets zeggen over eventuele veranderingen na de overname door HP. In de eerste jaren is de kwaliteit, snelheid en in mindere mate de betrouwbaarheid snel verbeterd. Ik ben er van overtuigd dat het een kwestie van tijd is eer je het verschil tussen offset en digi niet meer ziet.

Ennuh meneer Smit,

U bevestigt mijn woorden dat de kwaliteit snel beter wordt. Zo zie je maar weer hoe snel je achterloopt in deze handel.

Meerdere malen per dag calibreren is de enige juiste methode. Helaas zijn niet alle vakbroeders het daarmee eens. Geloof me dat de druk om met een PIP en blanket record aantallen te draaien de kwaliteit niet ten goede komt. En dan is zo'n all-inn prijs niet verkeerd.

• Remi Klaui

Beste Seferax,

De kwaliteit van digitaal drukwerk is de laatste jaren enorm verbeterd.

In den beginne (we paraten dan over een jaar of tien terug), de grote twee-stijd van wie is er beter Xeikon of Indigo is achter de rug.

Beide machines hebben inmidels bewezen wat ze waard zijn en waar hun kracht en flexibiliteit ligt.

De vele storingen een kinderziekten zijn inmiddels voorbij en met een ervaren operator achter de machine kun je heel mooie dingen maken.

Zelf werk ik al jaren met machines die gebaseerd zijn op de Xeikon technologie (Xeikon). Die heeft zijn voor maar ook zijn nadelen. Tevens vind ik dat in een groot aantal gevallen (tot A3 formaat drukken) de Indigo een kwaliteit leverd die meer op offset lijkt.

Dit komt omdat de Indigo met inkten werkt en de Xeikon met toner.

Toner ligt OP het papier terwijl inkt IN het papier trekt.

De kwaliteit van digitaal drukwerk is tegenwoordig erg goed en volvlakken, pastel-tinten en dergelijke mogen geen belemmering vormen.

PMS kleuren vormen in vierkleurendruk (soms) wel een probleem.

Pak de PMS waaier er bij (FC-PMS) en je ziet dat sommige kleuren gewoonweg niet (ook niet in offset) exact overeenkomen.

Voordeel van de Indigo is dat je dus, als ik het goed heb een PMS cardridge kunt plaasen.

Wat strepen, vlekken, witte banen, onscherpe randen en dergelijke betreft, dat ligt volledig aan onderhoud, schoonhouden, precies werken, calibratie, conditionering van de pers.

Logisch is dat een stuk ervaring ook een grote rol speelt.

Kwaliteit puursang, dan wint Offset nog steeds (maar het wordt moeilijker voor ze)

Snelheid: Dan kan de Offset pers het winnen als het grote tot zeer grote oplages zijn. Gaat het om het draaien van 30 kleine orders (plaatwissels) per dag met een kleine oplage, dan verliest offset zo wie zo

Kwaliteit en snelheid op een rij, dan durf ik het best tegen een offset pers op te nemen.

Tevens moet ik zeggen dat de laatste update (servicepack2) weer een enorme verbetering heeft geleverd, tel daarbij ook nog eens op dat er een nieuw (beter) reinigings systeem is ontwikkeld (Omnivac) wat je gewoonweg enorm veel onderhoud scheelt en een betere cleaning van je machine geeft (nog meer uptime).

En dan heb ik het over de gewone huis tuin en keuken Xeikons.

Neem de opvolger de ARUBA. Daar ben ik (11 jaar ervaring met de Xeikon based machines) dus heel erg van onder de indruk.

Ga naar de DRUPA, kijk zowel bij Indigo als bij Xeikon als bij Xerox als bij Kodak maar laat je niet misleiden door de foto's die ze drukken, foto's zijn makkelijk, je ziet er bijna niets aan (register en zo) behalve als de kleur afwijkt (en je hebt toch geen matchprint ter vergelijking).

Groetjes,

Remi Klaui

p.a. de Resolutie Rijswijk

• Rob

Ik ben het helemaal met Remi eens.

“Voordeel van de Indigo is dat je dus, als ik het goed heb een PMS cardridge kunt plaatsen.”

Indigo verkoopt een eigen mengsysteem voor het aanmaken van PMS'en. Buiten de CMYK bussen kun je er 2 PMS bussen (totaal 6 kleuren dus) bij plaatsen. Tis een redelijk dure grap en dus alleen geschikt voor een passende oplage of herhaal orders. Maar dan heb je wel erg goede kwaliteit omdat de PMS niet is opgebouwd uit CMYK.

“De vele storingen een kinderziekten zijn inmiddels voorbij en met een ervaren operator achter de machine kun je heel mooie dingen maken.”

Die operator moet dan wel meer van de machine afweten dan je leert tijdens een operators training. Vooral ervaring speelt hierbij een rol.