Beste Seferax,
De kwaliteit van digitaal drukwerk is de laatste jaren enorm verbeterd.
In den beginne (we paraten dan over een jaar of tien terug), de grote twee-stijd van wie is er beter Xeikon of Indigo is achter de rug.
Beide machines hebben inmidels bewezen wat ze waard zijn en waar hun kracht en flexibiliteit ligt.
De vele storingen een kinderziekten zijn inmiddels voorbij en met een ervaren operator achter de machine kun je heel mooie dingen maken.
Zelf werk ik al jaren met machines die gebaseerd zijn op de Xeikon technologie (Xeikon). Die heeft zijn voor maar ook zijn nadelen. Tevens vind ik dat in een groot aantal gevallen (tot A3 formaat drukken) de Indigo een kwaliteit leverd die meer op offset lijkt.
Dit komt omdat de Indigo met inkten werkt en de Xeikon met toner.
Toner ligt OP het papier terwijl inkt IN het papier trekt.
De kwaliteit van digitaal drukwerk is tegenwoordig erg goed en volvlakken, pastel-tinten en dergelijke mogen geen belemmering vormen.
PMS kleuren vormen in vierkleurendruk (soms) wel een probleem.
Pak de PMS waaier er bij (FC-PMS) en je ziet dat sommige kleuren gewoonweg niet (ook niet in offset) exact overeenkomen.
Voordeel van de Indigo is dat je dus, als ik het goed heb een PMS cardridge kunt plaasen.
Wat strepen, vlekken, witte banen, onscherpe randen en dergelijke betreft, dat ligt volledig aan onderhoud, schoonhouden, precies werken, calibratie, conditionering van de pers.
Logisch is dat een stuk ervaring ook een grote rol speelt.
Kwaliteit puursang, dan wint Offset nog steeds (maar het wordt moeilijker voor ze)
Snelheid: Dan kan de Offset pers het winnen als het grote tot zeer grote oplages zijn. Gaat het om het draaien van 30 kleine orders (plaatwissels) per dag met een kleine oplage, dan verliest offset zo wie zo
Kwaliteit en snelheid op een rij, dan durf ik het best tegen een offset pers op te nemen.
Tevens moet ik zeggen dat de laatste update (servicepack2) weer een enorme verbetering heeft geleverd, tel daarbij ook nog eens op dat er een nieuw (beter) reinigings systeem is ontwikkeld (Omnivac) wat je gewoonweg enorm veel onderhoud scheelt en een betere cleaning van je machine geeft (nog meer uptime).
En dan heb ik het over de gewone huis tuin en keuken Xeikons.
Neem de opvolger de ARUBA. Daar ben ik (11 jaar ervaring met de Xeikon based machines) dus heel erg van onder de indruk.
Ga naar de DRUPA, kijk zowel bij Indigo als bij Xeikon als bij Xerox als bij Kodak maar laat je niet misleiden door de foto's die ze drukken, foto's zijn makkelijk, je ziet er bijna niets aan (register en zo) behalve als de kleur afwijkt (en je hebt toch geen matchprint ter vergelijking).
Groetjes,
Remi Klaui
p.a. de Resolutie Rijswijk