RIP (Exacte uitleg)

• Jac

Ik heb een vraag. Vaak wordt ik lastig gevallen met het feit dat mensen thuis prachtige afdrukjes maken op hun huis tuin & keuken printerjes (RGB zonder rasters).

Waarom kunnen zei het thuis wel en waarom wij (drukker) niet? Deze vraag wordt mij vaak gesteld.

Mijn vraag is dan ook, kan mij iemand eens kort, bondig, duidelijk (zonder iets te vergeten) mij nu eens vertellen wat een RIP nu exact is, doet en waarom de grafische wereld dit nog steeds gebruikt en waarom?

Ja, ja,… rasteren, CYMK, etc. (ik weet het) maar toch. Ik heb een vers beeld nodig om het een en ander uit te leggen en mezelf te updaten gezien de discussies die hierover wel eens kunnen ontstaan.

Groet Jac

P.S. Weet ienmand nog internetsites waar ik dit soort informatie vandaan kan halen!

• Sferax

Beste Jac, laat, maar toch gezien!

Kan er slechts van zeggen:

Raster Image Processor.

Converteert of rastert de Postscriptbestanden

(postscriptgegevens) in een vorm, die je kunt afbeelden. (Komt heel dicht in de buurt van hetgeen jij al hebt genoteerd.)

Meer kan ik er niet over vertellen, want het zegt wat het is.

Zo een twee drie een site geven, lukt me niet, maar er zullen vast en zeker sites zijn, die deze materie behandelen.

Die rottige huis-tuin-en-keuken-printertjes werken volgens een heel ander procedé.

Groet - Sferax.

• Rob

De RIP software gaat er meestal van uit dat de input CMYK is. De output naar de printer moet in ieder geval CMYK zijn. Als de input RGB is, zal de RIP software het converteren naar CMYK. En daar gaat het fout!

De RIP moet weten met welk profiel ie moet converteren. Als er geen of een onjuist profiel aanwezig is, zal de rip “er maar iets van maken”. Vaak zie dan in grijsvlakken een regenboogeffect ontstaan. Of het lijkt dat er een grijs/groene waas over de print hangt.

Meer info hierover vind je als je zoekt naar de term kleurmanagement. Maar wees gewaarschuwd: De materie is niet echt eenvoudig en vereist enige kennis over kleuropbouw. Vaak is het verstandiger (en goedkoper) om bij de leverancier van de pers of printer naar kant en klare oplossingen te vragen. Middels de bijbehorende software leer je spelenderwijs om zelf profielen aan te maken. Bedrijven als Xerox en HP Indigo geven ook training als je apparatuur aanschaft.

Tip: Bezoek eens de Grafivak in Amsterdam. Op deze beurs staan alle leveranciers met demo opstellingen.

Veel succes

• Jac

Tja, tot zover is ‘t me wel duidelijk. gezien de adviserende functie die ik heb vind ik het simpelweg ontzettend moeilijk om een klant (lees ’leek') uit te leggen wat het verschil is tussen een gewone printer (thuis) en professioneel. Ik weet dat de verschillen zitten in het rasteren, en de kleuropbouw van documenten. Leg dit maar eens overtuigend uit met de huidige privé IT lobby!

• Rob

Je zou het een klant eenvoudiger kunnen uitleggen:

U brengt ons een document in 3 kleuren en onze apparatuur moet daar een vierde kleur “bij bedenken”.

Op onze site boden wij alle info (aanlever specificaties) aan om het aanleveren voor de klant zo eenvoudig mogelijk te maken. De klant moet gewoon begrijpen dat wanneer ze een profesioneel resultaat willen behalen, ze ook professioneel moeten aanleveren. Als ze met hun auto naar een garage gaan voor onderhoud begrijpen ze ook niet alle uitleg maar nemen dat voor lief.

Toen enkele jaren geleden het PDF verhaal werd bedacht zijn wij daar meteen op ingesprongen door het verstrekken van voorkeurinstellingen voor het spoolen van een PDF. Dan hoeft de klant nergens meer over na te denken. Jij hebt immers middels de instellingen bepaald wat er gebeurt.

• Oscar

Wat een enorm achterhaalde discussie is dit.

Het converteren van RGB naar CMYK is geen enkel probleem.

Als je bewust bent van de kleurruimte waar je in werkt ( kleurprofiel )

De grote verschillen tussen drukwerk en inkjet prints zijn de inkten en de snelheid.

Met een inkjet kun je geen 5000 prints maken in een uurtje !

Maar met een offset pers kun je niet die heldere kleuren maken van een inkjet print.

Die prachtige kleuren van een inkjet print zijn overigens erg duur en verkleuren al na een jaar.

Wat die rasters betreft is het zeker wel mogelijk om een meer “fotografisch” beeld te drukken, door middel van FM of stichastiche rasters te gebruiken.

Ik weet niet waarom dat zo verschkkelijk weing gebruit word maar sind er digitale film en plaat belichters zijn is dat mogelijk.

Een groot nadeel is dat de gedrukte fotos daarna erg gemakkeijk weer ingescand kunnen worden zonder veel kwaliteis verlies.

Dus : leg de klant maar uit dat een oplage maken en houdbare prints maken voor een lage prijs iets heel anders is dan een dure en niet duurzame inkjetprint waar je 5 minuten per A4 over doet.

Wat die rasters betreft hebben je klanten gewoon gelijk DAT KAN ECHT VEEL MOOIER !!!!

( sorry voor het schreeuwen )

Succes!