pdf maken

• henk

hallo (ervaren) collega's

omdat mijn gebied werktechnisch zich steeds meer uitbreid, ben ik genoodzaakt om andere grafische pakketten aan te leren.

zo heb ik nu Quark rekelijk onder de knie..

nu moet ik aan mijn klanten pdfjes aanleveren.

inmiddels heb ik het pakket Adobe acrobat 6.0 standard gekocht

hoe maak ik nu een pdfje vanuit Quark (6)

Ik las iets van…exporteren en dan in distiller??

en wat zijn de juiste instellingen in distiller qua resolutie instellingen?

heeft iemand een soort handleiding op Pdf??

misschien zelf een stap voor stap lijst?

jullie zouden mij er erg mee helpen, avast bedankt!!

henk

• Jac

Beste Henk,

Zover ik weet kun je vanuit elk programma een PDF'je maken door printen naar bestand te kiezen. je gaat dus naar afrukken/print en daar is een selectie te maken ‘printen naar bestand’. Als het goed is kun je dan ook een pdf-formaat kiezen, waardoor je in het PDF terecht komt. Ik weet dit allemaal niet zo heel precies, omdat ik eigenlijk al een jaar of drie niet meer echt DTP en nu achter een zogenaamde ‘toaster’ (PC) zit.

Over de juiste instellingen zal iemand anders je moeten helpen. Ik meen me wel te herinneren dat het wel prettig is als je de te gebruiken belichter/printer van de drukker kunt selecteren. maar nogmaals hier houdt mijn verhaaltje zo'n beetje op.

Succes.

• Rob

Bij het maken van een PDF moet je rekening houden met je doel. Is het PDFje bedoeld voor beeldschermweergave of gaat het naar een drukker. In het eerste geval kun je alles op 72 dpi instellen en klaar. Drukkers hebben zo hun eigen wensen maar algemeen is 200 DPI in printformaat voldoende voor digitale druk/print. Tegenwoordig hebben bijna alle drukkers wel een handleiding waarin ze omschrijven hoe je de distiller instelt voor optimale resultaten op HUN persen.

Exporteren en distillen…

Men bedoelt dat je je werk eerst print naar een bestand in plaats van een printer. Een postscript bestand. In je print menu geef je daarvoor aan dat je naar een bestand wil printen. Je machine vraagt daarna naam en doel.

Het PS bestand open je vervolgens met Distiller en dat pakket maakt er een PDF van. Je moet echter in Distiller je voorkeur settings voor de conversie van PS naar PDF instellen. Een aantal voorkeurinstellingen staan er al in ( beeldscherm, prepress enz.).

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is

Veel succes.

• jumanjii

Voor goed (correct) PDF te maken heb je in principe adobe distiler nodig.

Afhankelijk van of je ZW of b.v. FC PDF wilt maken installer je een PS driver, maakt postscript en laat distiler het werk doen.