Gaarne informatie omtrent digitale persen!

• Jac

Een nijpende vraag:

Als je als offsetdrukker, je huidige klantenbestand wilt bedienen, maar dan digitaal zou willen gaan, welke digitale machines matchen het best met offset (full colour- en PMS-werk). qua kwaliteit & kosten?

Men is hier (de directie die 0,0000… verstand van drukwerk heeft) erg gecharmeerd van de IGEN3 van Xerox. Is dit een goed alternatief? Of bestaan er ook andere digitale varianten met dezelfde kwaliteit?

Laatste vraag, Weet iemand waar ik informatie cq. een vergelijking kan vinden omtrent de diverse soorten/merken digitale printmachines (Indigo (HP), Xerox, Océ, etc.) ? bijvoorbeeld een internetsite, boeken, of brochures.

Hoe objectiever, hoe beter uiteraard!

Met vriendelijke groet

Jac

• Rob

Tis moeilijk om een objectief oordeel te geven over de kwaliteit van de diverse digi machines. Toner of electro inkt? Welke oplage? Papierkwaliteit? Het hangt echt af van vele factoren.

Mijn advies: Vraag bij de diverse leveranciers een demo aan. Laat je voorlichten over de diverse aspecten. Niet alleen kosten maar vraag ook naar onderhoudsintervallen, eventueel benodigde klimaatbeheersing (airco bv) en de mogelijkheden tot variabel printen (DE kracht van digidruk).

Neem een aantal bestanden van bestaande klanten mee naar de demo en laat die afdrukken op divers papier. Zorg ook voor PMS voorbeelden.

Die voorbeeld afdrukken laat je daarna aan je klanten zien en je vraagt ze gewoon direct wat ze ervan vinden. De meeste klanten zullen begrijpen dat de combinatie van hoge kwaliteit en kleine(re), eventueel gepersonaliseerde oplages, voordelen oplevert.

Ik heb hier proeven van de IGen en ben daar zeer tevreden over. Xerox is een prima organisatie, in de praktijk blijkt hun tech support goed te werken. Snelle service en meedenken. Het heeft wel zijn prijs…..

Indigo had een aantal jaren geleden zijn service minder goed geregelt. Redelijk goed technisch personeel, alleen te weining. Bij Indigo zit wel veel ervaring. Ze waren er 10 jaar geleden al als een van de eersten. Wat er na de komst van HP gebeurt is, weet ik niet uit ervaring te vertellen.

• Ed Soesbergen

Ik sluit me geheel bij de vorige schrijver aan: vraag een aantal demo's aan en neem, voor jezelf critische, bestanden mee om te laten proeven.

Iedereen kan je van info dienen, maar dat zal altijd naar eigen inzicht en ervaringen zijn.

Wij draaien al 5 jaar met een HP-Indigo machine naar volle tevredenheid.

De machine waarmee wij draaien is bijzonder betrouwbaar, wij zien nauwelijks technisch personeel over de vloer en dat is heel wat waard (!). De doorslaggevende keuze voor HP-Indigo viel bij ons op het gebruik van electroink. Wij hebben diverse machines vergeleken, maar HP is écht het neusje van de zalm als je offsetkwaliteit wilt benaderen. Met de nieuwste machines (HP3050) en de nieuwste inkten is nauwelijks meer kwaliteitsverschil zichtbaar. Kortom, in mijn ogen een prima machine en (voor zover ik weet) prijstechnisch zeer concurerend met een IGEN.

Daarnaast heeft HP-Indigo de mogelijkheid om met PMS-inkten te werken en wordt momenteel gewerkt aan het gebruik van tevens een vernis in één van de extra kleurstations (HP-Indigo is uitgerust met 7 kleurstations).

Enfin, ik kan er nog veel over vertellen, maar nogmaals, bouw je eigen ervaringen op en vraag demo's aan.

Veel succes!

Ed.