Traffic zoekt vormgevers

• Rob Vos

Als Grafisch Intermediair - projectorganisator richt ik mij binnen een grote energiemaatschappij puur op het regelen van drukwerk, mailingen en de logistiek hiervan. Op free-lance-basis ben ik begeleid ik drukwerk-projecten bij midelgrote bedrijven waarbij ik momenteel vormgeving inkoop. Drukwerk blijkt vaak meer tijd voor een vormgever te kosten die beter gebruikt kan worden voor het plegen van aquisitie en uren vormgeven.

Daarom ben ik op zoek naar een “partner” die op een gezonde basis deze samenwerking aan wil gaan en die goede ideeen heeft om het aantal opdrachten uit te breiden.

Ik hoor graag jullie reacties.

Groeten,

Rob

• Huizinga

Hoi Rob,

Zou je allereerst aan kunnen geven waar je werkzaam bent, of maakt het je niet uit waar de betreffende vormgever woont.

Ik woon zelf in de provincie Friesland en heb op zich wel interesse, laat het maar even weten.

Groet,

a. huizinga

• Miranda

Beste Rob,

Als freelance DTP/Vormgever heb veel te maken met alle voorkomende communicatieve uitingen voor het MKB, particulieren en non-profitorganisaties. Dit betreffen kleine en grote organisaties. Door mijn veelzijdige dienstenpakket (dtp/grafische vormgeving/belettering) ben ik op diverse terreinen inzetbaar.

Mijn hoofdwerkzaamheden bestaan onder andere uit het opmaken van periodieken, posters, flyers, boeken, magazines, corporate identity, brochures, etc. Daarnaast verzorg ik kleinschalige beletteringsprojecten zoals auto- en raambeletteringen, bedrijfspresentatie t.b.v. beurzen.

Op dit moment zou ik een structurele samenwerking kunnen aangaan. Ik zie zeker voordelen van gestelde constructie.

Mocht je interesse opgewekt zijn, dan hoor ik dat graag van je.

Met vriendelijke groeten,

Miranda Smit

kan!

De Meern

• Rob Vos

Beste Miranda,

Dank voor het reageren. Zo te lezen ben je al enige tijd op freelance basis bezig en heb je al een redelijke portfolio opgebouwd.

Wellicht kan ik je verduidelijken wat mijn ideeën zijn omtrent de voorgestelde constructie.

Op dit moment werk ik voor een dochteronderneming van een grote energiemaatschappij als grafisch traffic-medewerker waar ik, doordat ik niet achter het beleid kan staan en de toekomstperspectieven in mijn ogen niet al te rooskleurig zijn, weg wil gaan. Door dagelijks veelvuldig contact te hebben met drukkerijen, opdrachtgevers en door bezig te zijn met o.m. (bulk) inkoop, prijsvergelijking en prijsafspraken heb ik de laatste kleine 2 jaar redelijk wat kennis en netwerk opgebouwd waar ik nu voor mezelf mee aan de slag wil. Vaak gaat dit over grote hoeveelheden drukwerk, maar absoluut ook over kleinere projecten. Ik vertel je hier graag meer over. De samenwerking bestaat momenteel uit één vormgever en één DTPér, beiden vele jaren ouder.

Mijn kennis ligt op het vlak van drukwerk, maar daarnaast is mijn kennis betreft vormgeving redelijk goed (zowel MAC als PC). Daar wil ik echter niet volledig mee bezig zijn en daarom ben ik een plan aan het opzetten waarbij ik samen met (diverse) grafisch vormgevers diensten aan kan bieden die een totaalpakket omvatten. Vormgeving, uitdenken van concepten, (prijs)afspraken maken betreft drukwerk en (samen) dit volledige pakket voor de opdrachtgever aanbieden zodat deze zich met zijn/haar eigen werk bezig kan houden.

Omdat er ook kennis is over het inkopen van grote hoeveelheden drukwerk, kan dit voor grote bedrijven prijsvoordeel betekenen waar altijd veel interesse in is.

De situatie is momenteel zo dat ik niet alleen van marges op drukwerk kan leven, daar is het opdrachtenpakket simpelweg nog te klein voor. Ik zal, zoals vormgevers, uren moeten registreren voor de diensten die ik aan kan bieden, zonder dat dit een negatieve invloed zal hebben op de drukwerkprijs. Dit betekent een scherpe inkoop, prijsvergelijking waarbij uiteindelijk een win-win situatie uit ontstaat. Niets moeilijk, alles vrij transparant.

Door mijn huidige baan op te zeggen (en eventueel enkele dagen per week er naast te blijven werken) wil ik tijd investeren in het aquiseren en uiteraard bezig zijn met het regelen van drukwerk.

Momenteel heb ik enkele losse kleine opdrachtgevers die sporadisch drukwerk/vormgeving nodig hebben. Dit pakket zal uitgebreid moeten worden en daar zoek ik een “sparringpartner” voor die samen de ideeën verder uit wil werken en daarmee nieuwe opdrachten wil binnenhalen die uiteindelijk samen opgepakt kunnen worden. Daar kan en wil ik als freelancer mee samenwerken zodat er niet alleen éénrichtingsverkeer is (enkel vormgevingopdrachten of drukwerkopdrachten) maar dat voor beiden een positieve situatie ontstaat die resulteert in meer opdrachten.

Ik ben benieuwd op welke manier jij deze samenwerking ziet zitten en wat jou ideeën daarover zijn. Wellicht heb je werk wat je kan sturen en ik ben benieuwd naar een reactie.

Ik hoop snel van je te horen.

Groeten,

Rob Vos

• Miranda

Beste Rob,

Zo te zien heb je al een aardig plan voor jezelf uitgestippeld. Mijn reactie liet even op zich wachten, omdat ik er even goed over na wilde denken.

Hetgeen wat je geschetst hebt, klinkt aardig en zou kunnen werken mits je er goede onderlinge afspraken over maakt. Het feit dat je grote oplagen gewend bent te regelen, maakt mij echter een beetje huiverig. De ontwerper is vaak de aangewezen persoon waar men verhaal haalt indien er iets niet in orde is. Zelfs de meest irrationele fouten probeert men in je schoenen te schuiven.

Ik ben nl. veelal gewend (bij grotere producties) om het drukwerk rechtstreeks af te laten handelen. Jij weet wellicht als geen ander wat er al niet mis kan gaan in het drukwerkprocédé. Op het moment dat je een totaalpakket gaat aanbieden, ga je daarmee alle verantwoordelijkheid naar je toehalen. Ik ben benieuwd hoe jij hierover denkt. Met goede Leveringsvoorwaarden kom je een heel eind, maar dan ben je er helaas nog niet.

Graag zie ik jouw visie hierover.

Groeten,

Miranda