Hallo George,
In eerste instantie is het de vraag wat je precies wil gaan doen ('de grafische kant op', klinkt nogal ongedefinieerd). Wil je de technische kant of de creatieve kant op?
Als je de wat technischer kant op wil, is het grafisch lyceum een goede keus (ook wel creatief hoor). Wil je meer met het creatieve bezig, dan moet je naar de kunstacademie (er zit een hele goede in Rotterdam!).
Let op! bij beide opleidingen moet je een toelatingsexamen doen, dus neem een hele dikke portfolio mee!
Alleen is de motivatie dat je goed met computers bent, erg zwak.
Ontwerpen doe je niet met een computer, dat doe je met je hoofd. De computer is slechts het gereedschap (zoals een hamer dat is voor een timmerman).
Zo staat er ook niet in een boekje te lezen hoe je een logo moet ontwerpen.
Maar als je erg creatief bent komt dat wel goed.
In Nederland is het best moelijk om aan werk te komen in deze branche (er is een overschot aan ontwerpers), dus is freelance ontwerpen iets dat veel ontwerpers doen.
Hoe winstgevend het is? dat weet ik niet precies… maar je wordt er geen miljonair van (tenzij je heel erg veel geluk hebt misschien).
En hoe de verschillende drukprocessen in elkaar steken, kan ik je niet uitleggen in een mailtje, daarvoor zul je zelf heftig aan het pielen moeten gaan (of naar school), hetzelfde verhaal met de websites.
ik hoop dat het nu iets duidelijker voor je is.
groeten Joachim