Succes of niet...

• Rob

Al geruime tijd lees ik deze pagina. Wat mij opvalt is dat er hier “regelmatig” oproepen staan waarin iemand zich aanbied of grafici worden gezocht. En wat ik mij nu afvraag is of er al eens iemand echt via deze pagina heeft gescoord.

Leuke klus binnengehaald of tijd verspild, goede freelancer gevonden of teleurgesteld door een beun…. Laat eens weten wat jouw ervaringen zijn.

• Arnold

Tot op heden helaas zonder enig succes, maar het was te proberen.

• Ron

Gereageerd op verschilldende oproepen hier, alsmede zelf een oproep geplaatst, maar reacties blijven tot op heden uit.

Maar dat geldt ook voor uitzendbureaus of andere vacatures, het is gewoonweg huilen met de pet op in Nederland de laatste jaren, en dan zeker in de grafische branche als dtp-er. Ik zie de toekomst dan ook niet echt rooskleurig tegemoet, ik zit er al 10 jaar in maar zo erg heb ik het nog nooit meegemaakt in Nederland om uberhaupt een “gewone” baan te vinden. Ik kan m'n hypotheek zelfs niet meer betalen en heb m'n huis te koop staan, de gevolgen zijn bijna niet meer te overzien. Kan het nog erger….?!

• Sander

Je hebt gelijk dat het de laatste tijd overal nogal mager is. Maar de toekomst maak je zelf. Het is natuurlijk niet bij de eerste klap raak, maar de aanhouder wint. Het heeft aardig wat oproepjes en reacties geduurd, maar ik heb er ondertussen toch echt wel werk uitgehaald.

• Bas

Of voor jezelf beginnen, met een beetje zakelijk inzicht is het niet moeilijk.

• Els

Mag ik vragen waar jullie dan opzoek zijn naar werk? In een uithoek van het land ofzo? Ik heb mijn baan bij een reclameburo als DTPer/vormgever bijna opgedrongen gekregen. Eigenlijk wilde ik iets anders gaan doen. In de bedrijven om mij heen nemen erg veel mensen ontslag om weer eens een ander bedrijf te zien en er komen er dus ook weer veel voor terug. Een goede doorstroom van nieuwe vormgevers en DTPers dus…

• Adinda Horstik

Ik zoek een baaan in het oosten van het land, maar heb door berichten in forums en reageren op advertenties (als die er al zijn) en open sollicitaties nog steeds niets.

Bij de vacatures waar ik op reageer krijgen ze gemiddeld 50 tot 100 reaties, daar wordt je soms van uitgenodigd, maar vaak al niet eens omdat ik te ver weg schijn te wonen.

Dat is gewoon bullshit, ik reageer namelijk alleen op vacatures die maximaal drie kwartier rijden zijn.

• Arnold

Hoi Els,

Ik ben met name opzoek naar werk op dit gebied in de regio brabant, zo in een straal van 60 km rondom Tilburg. Maar jij hebt het er over dat het jou bijna is opgedrongen en dan denk ik dat jij wel de juiste relevante werkervaring in huis hebt.

In mijn situatie ligt dat iets anders, nl, Ik heb een jaren lange grafische achtergrond als offsetdrukker en ben omgeschoold naar DTP, maar heb hier dus geen relevante werkervaring in. En dat is wat er van je verlangt wordt. Minimaal 3 á 4 jaar werkervaring. Daarbij is de keus voor een werkgever snel gemaakt wanneer een potentiële kandidaat voor een dergelijke functie ook nog eens een jaar of 20 ,25 is. En helaas dus geen 48 jaar wat mijn leeftijd dus is. Vandaar dat ik open sta voor een stageplek en of proefplaatsing al is het maar om eindelijk eens echte werkervaring op te kunnen doen. Beantwoord dit jou vraag?

M.v.gr.

Arnold

• Els

Hai Arnold,

Ik begrijp je probleem inderdaad! Nee, bij mij lag het duidelijk anders. Ik ben via mijn stage in contact gekomen en ben toen bij een andere vestiging aan de slag gegaan. Wel veel geluk dus. Maar ik heb er ook veel nieuw zien komen. Ook vaak zonder werkervaring, maar wel jong! (onder de 25)

Eerst stage lopen is wel een goed idee, als je tenminste een echt salaris kunt missen. Is misschien werken (of beginnen) als freelancer via een organisatie (als appoint bijvoorbeeld) een idee? Je zal natuurlijk alles al wel geprobeerd hebben…

Heel veel succes in ieder geval!!

• Arnold

Hoi Els,

Dank je voor je begrip,want ik merk dat je het echt begrijpt.

En inderdaad ik heb al vanalles geprobeerd,maar helaas.

Doch, ik ben een nuchter mens en blijf optimistisch.

Groetjes,

Arnold