duotoon

• René

Wie kan mij vertellen hoe je het volgende maakt: een zwartwit foto zo inkleuren dat wat zwart is zwart blijft en wat naar het wit gaat bijvoorbeeld naar het blauw gaat en dat alles dezelfde lichtsterkte krijgt.

In Xpress kan je een zwartwit foto in Tif wel een kleur geven, maar dat wordt alles wat naar het zwart gaat juist ingekleurd en alles wat wit is blijft wit. Omgekeer dus.

In Photoshop kan je weer wel met duotonen werken, maar dan krijgt alles de blauwe kleur en gaat het van lichtblauw (wat eerst wit was) naar het donkerste blauw (wat eerst zwart was)

• Sander

In Xpress en Indesign kun je zwart en wit elke gewenste kleur geven dmv. de kaderkleur en illustratie kleur aan te passen. Deze zitten naast elkaar in het kleurpallet. Je moet hier alleen wel je selectie gereedschap voor gebruiken.

• René

Dat doe ik dus en dan krijg ik het juiste effect niet:

Bij een grijstintafbeelding die dus van wit > zwart gaat:

1. Achtergrondkleur: wit + Illustratiekleur: blauw = afbeelding wit > blauw

2. Achtergrondkleur: zwart + Illustratiekleur: blauw = afbeelding zwart > blauw

3. Achtergrondkleur: blauw + Illustratiekleur: zwart = afbeelding blauw > zwart, wat ik eigenlijk wil hebben, maar ten opzichte van de oorspronkelijke afbeelding wordt deze erg donker, wat wel zal komen omdat hij alles een blauwe kleur mengt, zowel het witte als naar het zwarte gedeelte.

Het beste zou denk ik zijn als hij het blauw 50 % zou mengen:

Alles van 0 tot 50% grijs: blauw en alles van 51-100% grijs gewoon zo laten?

Maar dat kan met Xpress dus niet denk ik…

Nog andere opties?

• Oscar

Jonges dat is allemaal veel te ingewikkeld.

In Photoshop :

Maak in Layers een adjustment layer ( zwart witter rondje onderaan in het layer venster )

Kies voor : Hue/saturation

dan aanvinken : Colorize en Preview

je kunt nu met de schuiven gaan spelen tot je de luiste kleurtoon en heldeheid hebt.

Maar omdat je het zwart echt zwart wilt houden moet je de adjustment layer op DARKEN zetten ( links boven in het layer venster )

Als het resultaat dan te veel verandrd klik je weer dubbel op de adjustment layer om nog wat bij te stellen.

Alles wat je wilt : mooi zwart en totale contole.

PS : om je wit gekleurd te krijgen moet je dus Lightness in het zelfde menu anpassen.

Succes!

• Henk

Het volgende kun je ook doen:

- Kopieer een zwart/wit foto (foto1)

- Maak een nieuwe (cmyk)-document en plak foto1 in kanaal zwart

- Maak foto1 negatief (afbeelding - corrigeren - negatief) (foto2)

- Maak een nieuw steunkleur kanaal en geef daarin de juiste PMS kleur met een dekking van 50%

- Plak daarin foto2

en voila wit wordt de aangegeven PMS en zwart blijft zwart

Is dus in 2 minuten gefixt

• Patrick van der Vegt

Je kunt ook gaan werken met multikanalen. Vanuit je grijswaarden, onder modus, verander je het document in multikanaal. Je ziet het dan in het palet Kanalen veranderen naar zwart. Dit kanaal ga je dan dupliceren en geef je een andere kleur, PMS ofzo. Dan onder - Afbeelding - Aanpassingen ga je naar curven en trek je het puntje links onderin naar boven.

En klaar ben je.

Patrick