dik papier

• René

Ik heb een aantal wenskaarten geprint op 160 grs papier. Volgens de verpakking geschikt voor color copy, color inkjet en color laser. Ik heb gebruik gamaakt van een color laserprinter. Nu viel mij op dat de toner op het papier niet goed hechtte. Het leek goed te printen, maar werd schijnbaar niet goed op het papier gebrand leek het wel. Bij het vouwen bladerde de toner er al af. Het is natuurlijk niet de bedoeling, maar ook met m'n vingernagel er losjes overheen gaan, daar bladerde de toner er af. Normaal 80 grs kopieer papier kan ik zo nog wel mishandelen en dan blijft de toner er nog goed opgebrand zitten. Zelfs een druppeltje water kan het nog wel tegen zonder dat je vegen toner krijgt.

De ontvangers van de kaarten, die kregen ze dan ook beschadigd met de post: witte vlekken, sommige delen leek het alsof het inkt was gaan mengen door water. Sommigen konden de inkt er met de vinger gewoon vanaf wegen etc… Nou kan dat misschien komen omdat de postbode in de regen de kaarten heeft binnengehaald.

Maar de kaarten die ik zelf nog heb, die er op het eerste gezicht goed uitzien, als ik die vouw krijg ik ook al van die witte vouwen waar de toner er vanaf is gesprongen.

Nu vroeg ik mij af, ligt dat nu aan het papier (het is o.a. ook voor color laser dus, dus denk niet dat er een coating op zit of zo)? Misschien is dat altijd zo met dik papier? Of zou het op zich net zo goed gebrand moeten worden als op dun papier?

Ik heb Digital Color Printing Papier Clairefontaine gebruikt, 160 grs.

• Drukkerij Smit bv - Amersfoort

Het heeft ongetwijfeld te maken met de dikte van het papier en de temperatuur voor het hechten van de toner. Doordat het papier dikker is krijgt het minder de gelegenheid op temperatuur te komen en daarmee de toner goed te laten hechten.

Het is een veel voorkomend probleem bij afdrukken met tonermachines.

• René

Ik kon wel bij de printeropties van de QMS voor “Dik papier” kiezen. Dat maakt dus voor de hechting blijkbaar niet veel uit?

• Marleentje

wel, je moet zowieso de printer instellen naar de dikte van je papier.

Dus inderdaad, zet hem op dik papier, dat scheelt in ieder geval!

Net zoals je voor etiketten en bijv. transparanten een aparte instelling hebt, is dat ook zo voor dik papier.

• René

Het helpt in ieder geval weinig. Het hecht veel minder dan op 80 grs en de instelling “dik papier” lijkt niet veel uit te maken. Ligt waarschijnlijk toch aan het niet goed op temp komen van het dikke papier waardoor het niet goed genoeg erin gebrand kan worden. Kantoorvakhandel had wel nog op bestelling speciaal papier voor color laserprinters, maar of dat dan veel uit zal maken…

• Drukkerij Smit bv - Amersfoort

…ik denk het helaas niet René.

Mochten wij je eventueel een helpende hand kunnen bieden:

Onze (HP)Indigo digitale offsetpers kan zonder problemen op karton tot 300 grs. digitale afdrukken maken. Laat maar even per mail weten of je wellicht daarin geïnteresseerd bent.

• Marleentje

Het leed is al geleden helaas.. anders kan ik ze voor je printen, onze laser is speciaal voor dat soort werk en kan tot 330 grams aan.

i.t.t. drukken tegen een veel betere prijs!

• Renée

Instelling voor dik papier moet je zowel in de printer instellen voordat je de opdracht doorstuurt als in je software bij de printopdracht. In Xpress geeft je bij printopdracht dan in dat printen volgens de instellingen van de kleurenprinter. Anders overruled het programma de instellingen van de printer. En dan gaatie bladderen inderdaad… Het is dus puur een software probleem en niet het papier zelf.

• Rene

'k ga dat binnenkort even proberen. Misschien dat 't resultaat dan beter wordt als ik ook de printer op dik papier zet. Op zich leek de Xpress instelling dik/normaal papier niets uit te maken. Na mijn vakantie dan maar even testen of jouw optie beter werkt :-)

• René

Ik heb de printer zelf ok “Thick Stock” gezet en dat heeft goed geholpen. Toner wordt nu goed in het dikke papier gebrand. Dik papier instellen in Xpress is dus duidelijk onvoldoende: de printerinstellingen zelf schijnen voorrang te hebben in dit geval :-)