snijlijnen aparte figuren

• Jiggy

Ik vroeg mij af hoe jullie vormgevers snijlijnen aanbrengen als een drukker aparte figuren moet snijden. Ik noem maar wat “simpels” een folder in de vorm van een cirkel. Xpress geeft uiteraard enkel maar snijlijnen op het papierformaat en de cirkel een dun lijntje geven, dan krijg je misschien na het snijden ervan nog een deel van het lijntje te zien?

• Rob

lijntje wel erin zetten, en een opmerking erbij dat ze hem weghalen voor het drukken. Zo doe ik het.

• Smit bv - Amersfoort

Beste Jiggy,

bij het ‘snijden van aparte figuren’ zoals je het noemt bedoel je waarschijnlijk het stansen van drukwerk.

Wij maken in het document altijd een aparte vorm (d.m.v. een afwijkende kleur) met de contouren voor de stansvorm.

Deze aparte drukvorm wordt door ons ook op film gezet en het stansbedrijf kan a.d.h.v. deze film de stansvorm maken.

Voorzover wij weten/kennen is dit de enig juiste oplossing.

Succes ermee!

Digitale drukkerij

Drukkerij Smit bv - Amersfoort

• Jiggy

Het is dan denk ik de bedoeling dat ik twee documenten aan lever? Eentje met de volledige cirkel-illustratie waarbij de cirkel nog 3 mm uitloop heeft en eentje met een lege cirkel op maat met een omkadering van b.v. 0,5 pt zodat de drukker weet hoe hij moet snijden?

• Almar

Wat ook handig voor de drukker is, is als je kleurgescheiden prints meegeeft, met ook een aparte print voor de stans .

• sander

nieuwe laag aanmaken met als naam ‘stans’ en hier je stansvorm inplakken..

in het bijgeleverd documentje hier even naar verwijzen en klaar is kees!

succes