Kleurprofielen

• Remco

Wie o wie kan mij uitleggen welke kleurprofielen je moet gebruiken als instelling voor je Photshop, Illustrator en Indesign. Staat nu bij mij op standaard ‘CMYK photoshop’ maar zou graag meer info willen over het hoe en het waarom!

Groet, Remco

Alvast bedankt!

• Oscar

Begin eens met de handleiding te lezen.

Verder heeft het NIDF ook informatie over instelleingen van je werkomgeveing.

• joachim

het heeft ook met papiersoorten te maken (coated, uncoated), maar ik weet het fijne er niet van

• sander

CMYK = Cyaan, Magenta, Geel en Zwart

RGB = Rood, Groen, Blauw

Dit zijn de basiskleuren waaruit je de andere kleuren opbouwd. de CMYK kleuren zijn echter zoals zo gedrukt worden en RGB zijn schermkleuren.

Wil je dus dingen maken die gedrukt worden (zoals folder etc.) dan maak je je bestand op CMYK kleuren zodat ze eruit gaan zien als ze gedrukt zijn.

Wil je dingen maken die geschikt zijn voor je scherm (bijv. website) dan kun je deze het beste opmaken in RGB. Voordeel van deze kleuren is dat ze veel fellere kleuren hebben.

Breng je echter een in RGB opgemaakt bestand naar de drukker dan krijg je dat je felle kleuren erg vaal uitgevallen zijn, omdat de drukker die felle kleuren niet op kan bouwen uit Cyaan, Magenta, Geel en Zwart.

Deze felle kleuren kun je alleen in drukwerk krijgen door ze als steunkleur aan te leveren. Eerst wordt dan gedrukt met Cyaan, Magenta, Geel en Zwart, daarna wordt later de felle kleur handmatig aangemaakt, en in de drukpers gezet. Dit heeft als gevolg dat er een extra drukgang moet worden gedaan wat grotere kosten tot gevolg heeft.

Mijn advies:

geschikt voor scherm -> RGB (meer filters in photoshop e.d.)

geschikt voor drukker -> CMYK (minder filters, meer kleurechtheid)

dit is voor zover ik weet het verschil, coated en uncoated kun je in aparte profielen instellen en heeft idd met de papiersoort te maken, maar ik had het idee dat het hier niet om ging in deze kwestie

met vriendelijke groet, sander

• Remco

Dank jullie wel voor jullie reacties… en ja ik kan dit waarschijnlijk ook opzoeken in de manual maar ja. Ik dacht dat dit sneller zou gaan.

Voor wat betreft het CMYK en RGB proces, daar heb ik kaas van gegeten (heb tenslotte bij een drukker gewerkt! lang… lang gelden) Deze vraag richt zich meer op de toe te wijzen profielen zoals: Generic CMYK of een Euroscale coated / uncoated, etc.

Ik heb perongeluk een keer een profiel aan gehad die de kleuren anders ging scheiden. Het haalde beeld weg uit de zwart film en verdeelde dit over Cyaan Magenta en Yellow. (ik heb wel eens vernomen dat ze in Amerika veel op deze manier schijnen te drukken!?) Vandaar deze vraag…

Het liefst zou ik zonder profielen willen werken (dus dat je een foto kan openen zonder een melding of ik er een profiel aan wil verbinden) en meer als ‘What you see is what you get’. Of meten is weten…

Jullie hebben dus niet direct ervaring met dit? :(

Groet, Remco

• Bianco

Je vraag over WYSIWYG gaat niet op. Iedere PC, of Mac heeft vaak een andere combinatie van beeldschermkaart en beeldscherm, en ook de instelling van je beeldscherm, (witpunt, contrast, warmte enz) is verschillend. Open maar eens dezelfde foto op een mac en een PC en dan zul je zien dat je twee verschillend lijkende foto's hebt. Kleurprofielen zijn er voor om deze verschillen op te vangen, en ervoor te zorgen dat je hele proces van ontwerp tot druk geleidelijk en controleerbaar verloopt. Het is immers niet de bedoeling dat een op jouw scherm rood ogende jas, ineens oranje afgedrukt gaat worden.

Het verhaal over zwart weghalen in films heeft volgens mij meer te maken met UCR (Under Color Removal) waarbij kleur welke onder zwarte punten terecht komt uit de film gehaald wordt, zodat er niet een verschrikkelijke dikke inktlaag op je papier terecht komt waar het niet nodig is.

groet,

Bianco