CMYK = Cyaan, Magenta, Geel en Zwart
RGB = Rood, Groen, Blauw
Dit zijn de basiskleuren waaruit je de andere kleuren opbouwd. de CMYK kleuren zijn echter zoals zo gedrukt worden en RGB zijn schermkleuren.
Wil je dus dingen maken die gedrukt worden (zoals folder etc.) dan maak je je bestand op CMYK kleuren zodat ze eruit gaan zien als ze gedrukt zijn.
Wil je dingen maken die geschikt zijn voor je scherm (bijv. website) dan kun je deze het beste opmaken in RGB. Voordeel van deze kleuren is dat ze veel fellere kleuren hebben.
Breng je echter een in RGB opgemaakt bestand naar de drukker dan krijg je dat je felle kleuren erg vaal uitgevallen zijn, omdat de drukker die felle kleuren niet op kan bouwen uit Cyaan, Magenta, Geel en Zwart.
Deze felle kleuren kun je alleen in drukwerk krijgen door ze als steunkleur aan te leveren. Eerst wordt dan gedrukt met Cyaan, Magenta, Geel en Zwart, daarna wordt later de felle kleur handmatig aangemaakt, en in de drukpers gezet. Dit heeft als gevolg dat er een extra drukgang moet worden gedaan wat grotere kosten tot gevolg heeft.
Mijn advies:
geschikt voor scherm -> RGB (meer filters in photoshop e.d.)
geschikt voor drukker -> CMYK (minder filters, meer kleurechtheid)
dit is voor zover ik weet het verschil, coated en uncoated kun je in aparte profielen instellen en heeft idd met de papiersoort te maken, maar ik had het idee dat het hier niet om ging in deze kwestie
met vriendelijke groet, sander