Vraagje over moiré:
wie kan me precies vertellen wat het is, hoe het kan worden voorkomen en wie ervoor verantwoordelijk is?
Bedankt!
DI
Moiré ontstaat doordat de rasters van de verschillende drukgangen als het ware over elkaar heenvallen. Daarom is er een soort vuistregel om tussen elke drukgang een verschil van minimaal 30 graden hebt. Met uitzondering van geel, omdat het hierbij het minst opvalt als er moiré onstaat. C=15 graden, M=75 graden, Y=0 graden en K=45. Dit kun je controleren door een kleurscheiding te maken vanuit Quark of Indesign. Zo is het mij geleerd in ieder geval, dus hoe grof een raster is heeft daar weinig mee te maken.
Wauw, jongens hartstikke bedankt voor jullie snelle reactie. Ik heb er morgen een toets over en ben blij dat ik het nu eindelijk begrijp. Een dtp-er kan dit dus via een kleurscheiding in bijv. Quark controleren, dus eigenlijk is hij verantwoordelijk.
Ik zal het morgen m.b.v. jullie antwoorden gaan omschrijven en weet zeker dat ik indruk zal maken…
Di
Hallo ,
Ik zat wat te bladeren op dit form en zag jou bericht staan. Het is wat aan de late kant, maar ik kan je het antwoord op je vraag, betreffende moiré, wel geven.
Moiré ontstaat wanneer de litho films niet goed op elkaar zijn gemonteerd. Voor een 4kleurenplaatje in drukwerk heb je immers 4 films nodig; zwart-cyaan-magentha-geel. Wanneer dus 1 of meerdere films niet juist tenopzichte van de andere zijn gemonteerd ontstaat er in het rasterbeeld moiré. Verder kan moiré ontstaan door 4-kleuren litho's (lees plaatjes) in te scannen Hier heeft het temaken met het verschil tussen pixels en raster. Misschien heb je hier nog iets aan.
Groetjes,
Een offsetdrukker die nog steeds opzoek is naar werk.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?