steunkleur gebruiken

• docco

Hoi,

Ik zoek help met het volgende:

Ik heb een ontwerp gemaakt in Photoshop in CMYK mode met de bedoeling dit rechtstreeks naar de drukker op te sturen. Echter is volgens de drukker onnodig om 4 kleuren in dit geval te gebruiken en hij vraagt mij om dit bestand met gebruik van steunkleuren aan te maken en terug op te sturen.

Ik ben helaas geen (beroeps) ontwerper. Heb wel aanleg voor het ontwerpen opzich maar vrij weinig kennis van hoe moet ik met mijn ontwerpen op een professionele manier omgaan.

De drukker vraagt mij om de kleuren (twee namelijk) apart in .eps bestanden op te nemen en het ontwerp met kleurscheiding aan te leveren en hier kom ik in de knoop …

Enige uitleg zou erg op prijs gesteld worden.

Alvast bedankt.

• Rob

Als je je bestand opmaakt in Illustrator of Quark Xpress kun je PMS kleuren geven aan de objecten. Zover ik weet is het in Photoshop niet mogelijk om PMS toe te kennen.

• docco

Bedankt voor je antwoord.

Ik moet het doen helaas met Photoshop. Meer heb ik niet.

Als eventueel oplossing en geadviseerd door de drukker heb ik twee .eps bestanden aangemaakt voor de twee verschillende kleuren en de PMS codes voor deze kleuren doorgegeven. Ik heb nog geen antwoord gehad maar ik hoop dat het zo goed komt …?

• Almar

Dit moet goedgaan, maar wat ook kan is in 1 photoshop document bijv.alleen magenta en cyaan gebruiken bij de twee verschillende te drukken kleuren, en de rest van de kleuren niet te gebruiken, de drukker kan deze kleuren dan “swappen”,

voor de pms'sen, en altijd even een kleurgescheiden print of pdf meeleveren.

gr. Almar

• docco

Bedankt voor de tip. Volgende keer heb ik dan twee alternatieven :)

Het is inderdaad gelukt. Ik heb de drukker gesproken en hij was tevreden ermee, dus ik ook!!

Bedankt allebei voor jullie antwoorden.

• lin

En weer wat geleerd ;)

• docco

Zeker wat geleerd … maar het blijkt uiteindelijk in mijn geval niet genoeg :(

Ik kreeg vandaag van de drukker te horen dat ondanks berichten van gister dat alles in eerste instantie goed uitzag … het klopt niet.

De twee versies met de aparte kleuren moeten volgens hem doorzichtig zijn. Nou, dacht ik, dat zal geen probleem moeten zijn, … Toch krijg ik het niet voor elkaar. De drukker vraagt een .eps bestand maar ik kan geen doorzichtigheid hiermee bereiken. Ik heb op het Net lopen zoeken en ik kom als enige advies tegen dat ik uitknippaden moet gaan gebruiken. Ik heb vervolgens geprobeerd om de paden aan te maken maar eerlijk gezegd, het ziet niet uit …

Tipjes zijn van harte welkom!!

Alvast bedankt.

• Almar

Als je wat specifieker kunt aangeven wat je voor elkaar wilt krijgen, is het wat makkelijker je te helpen, bijv. of je lijnwerk, beeldmateriaal of beide tesamen

in twee kleuren wilt laten drukken., en wat transparant moet zijn

• docco

Je hebt groot gelijk, ik had het eigenlijk eerder moeten doen …

Het gaat om een logo met pictograam. Ik had deze gemaakt voor gebruik op een website die nog gemaakt moet worden, maar de gasten zijn zo blij ermee dat ze willen alle drukwerk vervangen voor nieuwe versies gebaseerd op de nieuwe logo voordat er sprake is van een website.

Zoals ik al zei, ik ben geen beroeps ontwerper, maar web ontwikkelaar, en alles waar ik op beschik op het moment is Photoshop. Ik dacht tijd genoeg te hebben om later vector versies en dergelijke te maken maar de prioriteiten zijn helaas veranderd.

De logo is te zien op www.battz.nl/temp

Omdat de pictograam en de letters overlappen als je een achtergrond gebruikt (mijn versie van eergister had een witte achtergrond i.p.v. doorzichtig te zijn) heeft de drukker mij gevraagd om deze toch zonder een achtergrond te leveren.

• docco

Almar,

Bedankt voor de inspanning. Uiteindelijk toch wel gelukt op een .eps bestand de doorzichtigheid te krijgen. Een kwestie van instellingen en het bestand goed op te slaan … Tja, ik kan moelijk alles weten :)

Gr.