Wat kan je het beste doen als je je wilt omscholen van 39-jarige Grafisch Vormgever naar Webdesigner? Opleidingen kosten al gauw enkele duizenden guldens.
Beste Rene,
Ten eerste zou jezelf moet afvragen of omscholing to webdesigner verstandig is.
Er is een overvloed van (goede) designers op de markt. Dus mocht je beslissen om dit
te doen dan is het zeker verstandig daar rekening mee te houden.
De meningen verschillen nogal erg tussen wat verstandig is om te leren. De twee grootste verschillen zijn tussen de programmeurs en ontwerpers. Waar een programmeur voor een meer technische aanpak zal kiezen, zal een ontwerper voor een meer ontwerp aanpak kiezen.
Als je van een grafische kant wilt gaan ontwerpen dan raad ik de volgende programmas aan:
Adobe Photoshop versie 7 of hoger
Macromedia Fireworks, Flash en Dreamweaver (degene die ik het prettigst vind om mee te werken is Ultradev, maar de nieuwe MX kan ook veel)
Kwa cursussen: Zou ik ook bij lokale bibliotheken, buurthuizen kijken. Deze geven regelmatig goedkope cursussen. U kunt hier in ieder geval de basics leren.
Er zijn verschillende boeken op de markt. Wees voorzichtig in dat sommige meer naslagwerken voor experts zijn en dat die voor de beginner erg omslachtig kunnen zijn.
Verder kun je om dingen te leren ook naar de source code van andere website kijken. Kijk dan ook naar simpele sites (om te beginnen).
Ook zijn er diverse bulletin boards (bijvoorbeeld bij Macromedia) waar ontwerpers tips en trucs met elkaar uitwisselen. Hier kun je erg veel van opsteken.
Veel succes en veel plezier!
Hallo René,
als je leuke tips hebt binnen gekregen, laat me dan even wat weten. Ik ben er 46 en heb veel plezier aan het grafisch vormgeven op hobby niveau. Ik wil wat ik nu met Xara Xtreme doe graag professioneel uitoefenen met de gebruikelijke programmatuur van Adobe. Net zoals ik weet jij als geen ander wat een omscholingstraject kan kosten he.
Ik hoor graag van je,
Andy Mollinger
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?