k werk met Illustrator 8 op een Mac OS 9.2. Normaal met Suitcase erbij, maar die heb ik nu even uitgeschakeld en de lettertypes in de systeemmap beperkt tot de standaard fonts. Waaronder Helvetica, Times en Courier.
Nu heb ik in het fontmenu van Illustrator het volgende probleem. Zo zie ik bij Helvetica b.v. de volgende “dubbele” vermelding met iedere 2 andere Helvetica versies:
*** (bovenstaande fonts)
Helvetica
- oblique
- bold oblique
Helvetica
- regular
- bold
*** (onderstaande fonts)
Wat ik dan niet snap is waarom juist bij illustrator hij dan Helvetica zo dubbel aangeeft met onder elke helvetica rubriek 2 versies i.p.v. gewoon 1x Helvetica en 4 versies eronder
Maar nog vreemder: Helvetica regular/bold kan ik dan gebruiken en omzetten naar lettercontouren.
Helvetica oblique/boldoblique werkt echter niet. Ik krijg dan de boodschap dat er een contourfile mist en de tekst niet goed afgebeeld en geprint gaat worden. Ook omzetten naar lettercontouren werkt niet.
Het hele verhaal geldt ook voor Courier en Times (zelfde manier dubbel afgebeeld/ingedeeld en de oblique versies missen een contourfile).
Waarom geeft Illustrator wel oblique versies aan terwijl ze schijnbaar de vectorbestanden missen. Het zijn wel gewoon de standaard apple fonts die in de systeemmap bij lettertypen staan.
Ik heb ook wel b.v. een postscript versie van Helvetica, maar die kan ik niet met Suitcase erbij activeren (hij blijft schijnbaar die systeemmap helvetica prioriteit geven).
In andere applicaties (Quark, Office e.d.) wordt het menu wel gewoon afgebeeld. Met de fonts die ook op dat moment zijn geactiveerd. De oblique versies van Helvetica/Times/Courier worden dan niet vermeld (ze zullen wel niet standaard erin zitten).