Stageverslag

• Roel

Ik heb een hoop vragen over mijn stageverslag voor Elektronische Voorbereiders.

De opdrachten stammen uit 1995 dus dat kan invloed hebben op de vragen.

Vragen over computerformulieren:

1 Bij het maken van formulieren die met een printer worden ingevuld, moet je ook op andere dingen letten dan wanneer je een formulier voor handmatige invulling maakt. Wat zijn de verschillen?

2 Op welke manier controleer je of de te printen gegevens op de juiste plaats op het formulier komen?

Vragen over formules en/of teksten in vreemde talen zetten

1 Wat kan de reden zijn dat de opdrachtgever sommige formules niet inhoudelijk kan controleren?

2 Wat is de standaard korpsgrootte voor superieuren en voor tweede superieuren?

3 Hoe maak je een elegante ?dunne? accolade?

4 Hoe vervaardig je een wortelteken als het niet in het font aanwezig is?

Andere vragen:

1 Wat zijn de eigenschappen van Beziér-curven?

2 Welk bestandsformaat is hierbij gebruikelijk.

3 Maakt het tijdens de opmaak nog verschil of er op de pers aan beide zijden van het drukvel met even veel kleuren zal worden gedrukt? Leg uit.

4 Wat is het verband tussen scanresolutie, belichtingsresolutie en rasterliniatuur?

5 Noem drie manieren om hoerenjongen te voorkomen.

6 Welke mogelijkheden zijn er om ondanks afwijkende papierformaten zo min mogelijk film te verspillen in de belichter?

Ik hoop dat iemand me kan en wil helpen. Groetjes Roel

• Jos

Ik heb ook een vraag…

Jij maakt het stageverslag.. dus jij zou dit moeten weten toch?

• joachim

Ik weet wel een paar antwoorden (je vragen zijn inderdaad een beetje veroudert maar goed):

1. Je moet inde gaten houden dat je bij een handgeschreven formulier rekening houdt met verschillende soorten handschriften (dus veel ruimte houden voor het invulwerk).

2. de beste manier om te controleren of het allemaal op de juiste plek terecht komt lijkt mij simpelweg het testen van het formulier (dus gewoon zelf invullen en printen).

vragen over formules/teksten

1. Omdat ‘ie niet over de goede programma’s beschikt (jij werkt met een mac, je opdrachtgever 9 van 10 keer met een pc). Dit is wel een beetje een achterhaalde vraag, inmiddels is alles een stuk makkelijker (pdf, office for mac etc.).

2. Het antwoord op deze vraag ben ik vergeten (ik heb het geweten maar na mijn slagen geen ene @!#$ mee gedaan). Is het niet de helft van de x-hoogte?

3. lettertype versmallen (maar dat is eigenlijk ‘not done’) of de ‘light’ of ‘condensed’ versie van het desbetreffende font gebruiken.

4. Ander font gebruiken die dat wel heeft (is het makkelijkst), anders tekenen in illustrator o.i.d.

Andere vragen:

1. Is een bezier-curve niet gewoon een ‘boogje’ tussen twee ankerpunten (illustrator)? ik weet het niet zeker. Eigenschap is dat deze is opgebouwd uit een ‘vector’, de rip van je printer/belichter zet dit ook om in een lijn (postscript), dit betekend dat je zo'n curve eindeloos zou kunnen vergroten zonder kwaliteitsverlies (je werkt niet meer met pixels, vandaar).

2. Dat zou dan .eps moeten zijn.

3. Ja, dit maakt verschil (beetje afhankelijk van papierdikte), als je op dun papier laat drukken krijg je doorschijnende stukken op de plekken waar veel inkt zit (kijk maar eens goed in de krant).

4. weet ik ook al niet meer precies, wat ik wel is dat je 300 dpi moet hebben voor drukwerk op ‘gestreken’ (glad) papier. Voor krantenpapier is 240 dpi voldoende. Aangenomen dat je bij een drukker of iets dergelijks stage loopt, kom je hier snel genoeg achter (bel anders eens een lithograaf).

5.Tekst afspatieren, kolombreedte iets aanpassen, font versmallen ('not done'!), interlinie aanpassen, harde returns verwijderen, etc…

6.documenten bij elkaar op één vel zetten (hou rekening met met aanloopstuk van de belichter)

ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen

succes verder met je stage en met je stageverslag,

Joachim

• joachim

dan heb ik ook een paar vragen voor jou Jos:

Is de kennis die jij hebt aangeboren? (als je kennis hebt, want volgens mij weet je het gewoon niet)

is een stage geen periode om dingen in te leren?

Ik kan me niet voorstellen dat jij nooit iemand iets gevraagd hebt over dit soort dingen.

Dus doe niet zo lullig en denk een beetje mee (Roel wil graag wat leren lijkt me)

groeten, Joachim

• Jos

Tuurlijk, stage is om te leren, maar volgens mij leer je dan VAN je stage en de mensen die je daar begeleiden en NIET van een forum op internet…

En ja juist, dan kan je dus ALS je de vragen in je verslag NOG niet kan beantwoorden NA/TIJDENS je stage, zal je ook daar op je stage op zoek moeten gaan naar antwoorden.

• Roel

Heeeey Joachim, bedankt voor de moeite. Je helpt me flink op weg.

Super!

Jos snapt inderdaad het doel van een stageverslag niet. Hij zou een stageverslag over het doel van educatie moet maken.

• joachim

Heb je wel gelijk in, ik vond het ook gek dat hij daar op deze manier achter moet komen, maar misschien loopt hij wel stage bij een bedrijf waar ze dat simpelweg niet weten (en dat zou niet de eerste keer zijn dat een stagaire dat overkwam).

• Roel

Het is inderdaad zo dat de vragen die ik stelde op het moment niet beantwoord konden worden. Deels omdat ze het antwoord niet weten, deels omdat wegens de drukte even geen hulp van buitenaf ingeschakeld kon worden.

Het was dus tijdelijk maar ik wou verder met mijn verslag. Eerst heb ik alle antwoorden op internet proberen op te zoeken. De overige vragen heb ik hier gesteld en naar mijn leraar gemaild. Dus dan weet je het. Maar ik ben eruit en dank jullie hartelijk.