grijstint inkleuren

• René

Wie heeft een simpele duidelijke manier om het volgende in Photoshop voor elkaar te krijgen?

Als je kijkt op: http://http://members.lycos.nl/vormgever65/voorbeeld.jpg

Ik ga dan uit van een zwartwit foto en wil daar een kleur overheen gooien b.v. Pantone Blue. Wat ik dan wil is dat zwart puur zwart blijft, de grijstinten ertussen hun pantone blue versie krijgen en het puur witte de pure pantone blue wordt.

Het is dan wel de bedoeling dat alles dezelfde lichtsterkte e.d. blijft houden en niet b.v. dat door het inkleuren van het grijstint plaatje de foto veel donkerder oogt dat het orgineel. Dat heb ik vaak met multikanalen of een extra steunkleurkanaal. Duotonen werkt ook niet want dan gaat hij het blauwe en zwarte juist mengen tot een totaal kleur. Of ik krijg het vaak omgekeerd dat het zwarte verdwijnt en het een plaatje wordt dat van puur blauw naar puur wit gaat, etc. etc.

Het voorbeeld heb ik met wat ingewikkeld geknutsel gefabriceerd, maar zocht een simpele manier om dat met een paar simpele handelingen in Photoshop voor elkaar te krijgen.

• Soesbergen-Soesterberg

Wanneer je met Quark werkt is dit niet zo moeilijk.

Selecteer je afbeeldingskader en geef dit de gewenste (blauwe) kleur.

Importeer vervolgens je afbeelding die je vooraf in PhotoShop als grijswaarden tiff hebt weggeschreven.

Voila!

• René

Ja , maar dan krijg ik een afbeelding die van puur (blauwe b.v.) kleur naar wit gaat. Zoals de grijsting van zwart naar wit, maar dan ik kleur dus.

Wat ik zoek is dat het van zwart naar blauw (de tussenliggende grijstinten) naar wit gaat. Alsof je door een blauw filter kijkt, maar dat de zwarte kleur zeg maar van 100% tot 60% zwart blijft behouden (sorry als ik een beetje onduidelijk ben haha)

• Soesbergen | Soesterberg

Hallo René,

geef mij even jou e-mail adres, dan zal ik vanaf het testje dat ik in Quark gemaakt heb een PDF maken en jou die toesturen. Kan je beoordelen of ik jou wens goed heb ingeschat en deze oplossing het voor jou wegwenste resultaat geeft.

Groet,

Ed.

www.soesbergen.nl

• Bart

Probeer het eens in Photoshop met duotoon.

Je kan dan een grijswaardenafbeelding uit twee nieuw te Kiezen kleuren opbouwen en ook nog diverse waarden en gradaties instellen.

Succes,

Bart