Hieper de piep, loonsverhoging

• Sferax

;)

• remi

Beste, “een graficus”,

Ik heb net als jij ook net, een loonsverhoging gekregen. Ook zo'n vijf procent en ook na ongeveer zo'n zes jaar.

Als je het uitrekend is het inderdaad nog geen 1% per jaar. Maar toch heb JIJ loonsverhoging gekregen, een ander niet.

Sommigen zijn zelf op straat komen te staan, hebben dus geen vaste baan meer, jij wel.

Natuurlijk is het niet leuk dat je op je knieen moet liggen om er wat bij te krijgen, dat je je uit de naad moet werken en er eigenlijk nooit wat tegenover staat.

Thats life!

Als je voor een dubbeltje geboren bent za je nooit een kwartje worden, tenminste… als het aan je werkgever ligt.

Zelf heb ik minimaal (prive) zo'n kleine fl 15.800 geinvesteerd in opleidingen en zo, "de banen zouden voor het oprapen liggen en ik zou al snel een tonnetje (fl 100.000) gaan verdienen, auto van de zaak, laptopje, gsm, en een groot aantal privileges, een mooie toekomst.

Niets is minder waar.

Natuurlijk heb ik de investering gedaan, na de opleiding kwam ik er achter dat alles op halve afspraken en halve contracten aan elkaar hing.

Na verloop van tijd bij dat bedrijf (ik noem geen namen) moest ik zelfs contant gaan afrekenen en zo.

De opleiding die ik zelf betaald heb (geen schande overigens) zou ik terug krijgen als… het met de B.v.'s geheel rond was.

Ik heb nooit iets terug gekregen, mijn salaris bestond uit een voorschot dat nog niet de helft van de kosten dekte die ik maandelijks moet maken.

Het bedrijf waar ik toen voor ging werken zat in Rotterdam, toen ik zag dat alles aan elkaar hing van list en bedrog, van leugens en halve afspraken en ik werd uitgespeeld door mijn toenmalige werkgever (DPC) tegen o.a. de Nederlandse dealer en zelfs de fabrikant.

Om een lang vehaal een ietsje korter te maken.

Inmiddels werk ik veel dichter bij huis.

Voor mij geldt dat het bedrijf waar ik bij werk niet “mijn” keus was, niet “mijn”keus.

Maar je hebt een gezin te onderhouden, een vrouw en twee kinderen.

Als je dus de keuze moet maken tussen helemaal naar de kolere gaan of… werk hebben en “rond” kunnen komen is de keus al snel gemaakt.

Ik kies voor mijn gezin en houd (na verloop van tijd) mijn bek wel op mijn werk.

Even slikken en weer doorgaan (M. Borsato)

Natuurlijk zie ik om mij heen ook mensen die wel een nieuwe auto kunnen kopen, een nieuw huis, op wintersport en zomervacantie, een nieuwe keuken van tig duizend, nog even naar canada, etcetera.

Natuurlijk zie ik ook dat mijn huidige werkgever de afgelopen jaren van een Fort naar een Mercedes ging, toen naar een Jaguar en vervolgens naar een Lexus.

Maar hij is de investeerder, ik niet!

Ok, ik zit nog steeds op de fiets, ik ben op de fiets gekomen en zal ook wel op de fiets gaan.

Maar voorlopig heb ik er 5% bij en ben er blij mee, nou ja blij natuurlijk niet, maar ik heb er wel een ietsiepietsie bij, er is niets af gegaan.

Laat ik je een raad geven, wees blij met alles wat je er BIJ krijgt.

Groetten van Remi

• Rob

uuuh… koffie?

• Sferax

Remi,

Dat er in het bedrijfsleven soms "gerotzooid' wordt en soms dingen gebeuren, die niet door de beugel kunnen is klaar als een klontje.

Maar o, o, wat laten jullie die rotcenten toch prevaleren boven het ambacht. En nu hóór ik je denken (!) “Ja, maar ik heb die rotcenten wèl nodig om mijn gezin te onderhouden en om het gras groener te laten zijn dan bij mijn buurman…”. Natuurlijk heb je geld nodig om aan je verplichtingen te kunnen voldoen, maar als je het dan alleen maar om het geld doet, zorg dan dat je een kei bent in je vak en dat je ver uitsteekt boven de rest van alle grafici… dat je zó gigantisch goed bent, zodat je óók een gigantisch salaris kunt afdwingen.

Ook jij hebt - net als “een graficus” het wel verschrikkelijk naar je zin in het grafische vak. Naast de koffie van Rob, wellicht ook een omscholing?

Groet, Sferax.

• Rob

melk of suiker remi?

• remi

zwart, als het mag!

Thanks Rob

• jack

Graficus,

Ben jij niet een heel zielig mannetje die met enorme oogkleppen rond loopt?

Kijk nou eens om je heen hoeveel bedrijven er kapot zijn gegaan de laatste tijd

prepress bedrijven, drukkerijen, noem maar op, prijzen staan onder enorme druk

door steeds betere printers die op de markt komen. bedrijven gaan steeds meer zelf doen en nemen i.vm. de hoge prijsen nemen genoegen met een veel mindere kwaliteit.Internet is enorm in opmars, daardoor worden folders brochures enz. in steeds mindere oplages besteld, printing on demand en er word steeds meer voor grote producties naar het buitenland uitgeweken i.v.m de lagere prijzen die daar worden gerekend het scheelt vaak 25 tot 35% of meer. Hoe komt dit nou, door de enorme hoge sociale lasten en prijzen die staan geweldig onder druk door enorme concurentie en de steeds verder in elkaar gedonderde grafische markt in ons regelgevend Nederland.Ik verzeker je dan ook dat het einde van de grafische recessie nog lang niet in zicht is en er nog veel meer koppen gaan vallen doordat er éénvoudig voor werkgevers niet meer bij valt te blijven in deze idiote digitale race. Om bij te blijven zijn jaarlijkse enorme en torenhoge investeringen nodig om in de race te kunnen blijven, denk alleen maar aan de jaarlijkse upgrates van de software waar je mee werkt. Natuurlijk is het fijn als er een loonsverhoging kan plaats vinden maar denk ook even aan de 25% werkgevers lasten die er altijd nog overheen komen, dus als een bedrijf aan iedereen 5% zou geven de grootste kosten post van een bedrijf de salarissen en sociale lasten 6,5% gaat stijgen. In deze tijd is 6,5% kosten stijging voor een bedrijf behoorlijk ingrijpend. Dus knijp je handen nou maar dicht met je 5% en ouwehoer wat minder en doe wat meer je best dan heb je kans dat het bedrijf waar jij nu werkt een kans van overleven heeft en jouw positie misschien gewaarborgt is. Ik denk dan ook dat menigeen graag met zo´n zeikerd als dat jij bent zou willen ruilen want die zitten nu allemaal thuis en willen graag weer werken, onthoud dat maar. Verder zou ik je willen adviseren om wat meer vakbladen te lezen dan blijf je namelijk op de hoogte wat er allemaal afspeeld in

grafisch Nederland, dan kun je zien hoeveel er maandelijks kapot gaan.

• een graficus

@Jack.

“Ben jij niet een heel zielig mannetje die met enorme oogkleppen rond loopt”.

Nee, ik niet.

Ik zie alles heeeeeeeel huidelijk:

Als jij de omzet binnen een paar jaar van enkele hondertjes per maand naar een ton(netje) per maand weet te krijgen, je zorgt ook nog eens dat het onderhoudscontract met c.a. 1000 (pleuro) per maand omlaag gaat en je ook nog eens c.a 80 tot 85 % van de storingen zelf oplost (het onderhoud contract wordt niet aan mijn persoontje betaald). En er staat NIETS tegenover:

Je ook nog voor receptioniste/telefoniste mag spelen, magazijn bediende, klantenbegeleider e.t.c., Inkoop, soringen, onderhoud, begeleiding van “stagieres”, klachtenafhandeling, productie, o.k. dan mag het een ietsepietsie, maar dan ook een heeeeeeeeeeeeeeel klein ietse pietsie te veel gevraagd zijn.

En er staat nooit iets tegenover, NOOIT.

Ik wil niet zeuren hoor, of lastig zijn.

Anders vlieg je er zo wie zo wel uit, al ishet alleen maar op verdenking (toch). Voor jouw tien anderen, toch?

Toch?

• willem

Hee zielig mannetje, Weet je wat jij moet doen??? Even bij de KVK langs gaan

want jij bent zo vreselijk goed. Volgens mij kan jij alles alleen en is de omzet van het bedrijf alleen maar op jou gebaseerd, want jij bent de“bedrijfsgeweldenaar” de enige die echt alles kan, behalve logisch nadenken dan natuurlijk!!!!! Je zou natuurlijk ook gewoon even naar je baas kunnen stappen en zeggen wat je van deze loonsverhoging vind en dat je dit zeker niet had verwacht, zo´n beetje voor de “bedrijfsgeweldenaar” Of ben je niet echt zo goed als je zegt en heb je alleen maar een hel grote mond en denkt je baas er misschien wel anders over. Het ontbreekt bij jou gewoon aan lef, deze flauwekul moet je normaal kunnen bespreken met je baas.

Zielig hoor klagen op prikbord en niet naar je baas durven!!!!!!! Ik zou gewoon weg gaan bij dat waardeloze bedrijf, voor bedrijfsgeweldenaren is altijd werk. knijpkeutel!

• Rob

Nou inderdaad “graficus”, jij hebt het wel heel hoog in je bol.

Waarom begin je niet voor jezelf? Met jou kunnen moet je toch binnen een jaar een 2 miljoen omzet kunnen gaan draaien? Koud kunstje.

En anders kun je altijd nog bij de Albert Heijn werken, die bieden best mooie doorgroei mogelijkheden en arbeidsvoorwaarden en dan mag je ook nog de winkelwagentjes mooi in de rij zetten.