Russische lettertypen weergeven???

• menno

Goedemiddag,

Ik heb eeb words document gekregen met daarin wat russische teksten.

Nu kan mijn mac alleen de russische tekst niet lezen(staan allemaal vraagtekens).

Hoe krijg ik van words de tekst in een illustrator eps? (lijncontour)

(gaat om NAW gegevens)

Alvast bedankt,

Menno

• Soesbergen | Soesterberg

Beste Menno,

zou het allemaal niet beter zijn om de leverancier van het Word-document een PDF te laten aanleveren i.p.v. het originele Worddocument?

Mocht de leverancier niet over Distiller beschikken, dan is er altijd de mogelijkheid het gratis pakket PDF-Creator te downloaden en daarmee een PDF te maken.

Meer info over PDF-Creater en downloaden daarvan is te vinden op www.sourceforge.net (zoek naar pdfcreator…).

Veel succes!

www.soesbergen.nl

• Germen

Beste Menno,

Om Russische teksten weer te kunnen geven raad ik aan (wanneer je op Mac OS X zit) alleereerst een Russische font te kiezen (CY = Cyrillisch). Vervolgens moet je je toetsenbordindeling (zowel Mac als WinXP) op een CY-taal zetten wanneer het geen Unicode tekst is. Daarna importeer je het bestand met QuarkXPress 6.5 of Indesign CC 3.0.1. Het kan zijn dat MS-Word-bestanden een probleem geven. Wat je anders kan doen is het Word-bestand opslaan als RTF (Unicode-formaat) en dan importeren in QXP of AID.

Dit is de enige manier op MS-Word bestanden met TT-fonts te kunnen bewerken in QXP of AID met PostScript varianten.

Met alle resprect, soesbergen, niet iedereen accepteerd een (Ceritifed) PDF met TTF i.p.v. T1 of OTF.

Succes!

Germen