Zelf een A5 magazine maken

• Jean

Hallo,

ik ben op zoek naar een goede manier om zelf een A5 magazine te maken van gevouwen A4 pagina's. Ik heb grafische software zoals Quark en InDesign tot mijn beschikking, maar slechts een normale printer. Ik heb geen idee hoe ik kan zorgen dat de verschillende A5 pagina's op de juiste plek terecht komen op de verschillende A4 prints (zoals de voor en achterkant op 1 pagina, en bijvoorbeeld de eerste en laatste blz op de achterkant van diezelfde pagina).

Heeft iemand tips voor handige tools of truuks waarmee je zoiets kunt doen?

Vast bedankt!

- Jean

• Maarten

je zou je document op kunnen maken in de goede volgorde, maar dan bij het printen de juiste volgorde gebruiken.. dus bij 12 pagina's:

12,1,2,11 enz

• Pedro

Je zou het in Microsoft Word kunnen maken. Ga naar page setup en kies voor Multiple pages en dan voor bookfold.

Je kunt de marges zo kiezen dat de kolommen exact over elkaar heen vallen. Misscien moet je een beetje spelen met marges, maar het lukt wel.

Daarna stuur je het naar Adobe reader en het document ligt ‘vast’. Het kan niet meer verspringen wat in Word wel kan.

Succes,

Pedro

Ps. Ik heb geen nederlandstalige versie zodat ik je niet aan nederlandse terminologie kan helpen.

• Bart

Het lijkt mij een beetje onzinnig!! om iemand die de juiste (en de beste) software heeft in welk programma dan ook van Microsoft te laten werken!!

In InDesign (de huidige industriestandaard) werken is het beste.

Nieuw A5 document aanmaken en “spread” (automatisch 2x A5 pagina naast elkaar) aangeven.

Als je mij het aantal pagina's doorgeeft zal ik een inslagschema (welke pagina naast en achter welke komt te staan) voor je maken.

Gr,

Bart

• pier

zelf kun je ook heel makelijk een inslagschema maken. Gewoon een boekje vouwen met het juiste aantal pagina's, op de pagina's het juiste pagina nummer zetten en zo weet je precies welke pagina naast welke moet, je kunt dit nog controleren door de pagina's die naast elkaar liggen op te tellen, de uitkomst moet dan altijd 1 hoger zijn als het aantal pagina's.

Tip: Ga naar een copy shop in de buurt deze kan ze mooi en relatief goedkoop voor je printen en mischien zelfs wel even op stand zetten.