brainstormsessie naïviteit

• jeff

hallo,

voor de ontwerpers onder jullie misschien wel een interessante vraag.

Voor school ben ik bezig met een opdracht. De bedoeling is dat ik dat ik een persoonlijke eigenschap moet omzetten naar beeld (hoeft niet persé tekening te zijn, mag ook foto, 2D of 3D zijn), en het moet een metafoor zijn (dus geen letterlijke vertaling). Ik heb besloten te kiezen voor naïviteit.

bij naïviteit denk ik in mijn geval aan:

- goedgelovig

- makkelijk te foppen

- kinds

- niet snugger

- onwetend, etc.

maar nu komt het: ik moet een aantal schetsen maken die voor mij een interessant beeld kunnen geven van mezelf mbt naiviteit. Dat valt best moeilijk moet ik zeggen.

in eerste instantie dacht ik aan:

- een rode lap (van een stier)….voor het lapje gehouden worden…

- alice in wonderland/roodkapje: ik figureer zelf als een soort alice in een sprookje

- op de heuvels van mijn hart heb je gestaan met lompe voet: tekst lenny kuhr “negen nachten” waarin de pijn wordt omschreven. Dit is meer een gevolg van naiviteit

- tweety, het naïeve vogeltje “i thought i saw a pussycat”

- knuffels

- snoepgoed/lollies: geen snoepjes aannemen van vreemde mannen…

ik kom niet verder dan bovenstaande en heb ook niet het idee dat de vlag de lading hier dekt: hier communiceert niet iets wat echt betrekking heeft op naïviteit.

Is er misschien iemand die me bij deze brainstormsessie wat verder kan brengen? Ik zit nog in de schetsfase. Ben nu zo'n beetje van alles aan het tekenen, maar heb nog niet het idee dat ik iets verder.

alvast bedankt voor de reactie,

groet

Jeff.

• stefan

Je zou van naiviteit ook iets positiefs kunnen maken.

b.v. een t-shirt met de tekst : Ignorance is bliss!

Onwetendheid is een zege !

(geeft een zekere naiviteit aan maar soms is dat juist positief, en het is gelijk een statement die verdedigbaar zou kunnen zijn)

In beeld? Misschien wel een blindoek met deze tekst.

Of wat dacht je van een zelfportert met een bord voor je kop?

Groet,

stefan

• Elisabeth

Ik dacht ook meer aan iets positiefs: in Van Dale staat als betekenis o.a. ‘natuurlijke ongekunstelde eerlijkheid’.

Wat ik daar voor beeld bij krijg is het volgende.

Een weg (levensweg) waar een kind onbevangen op wandelt met in de verte een figuur met een enorm potlood in zijn ene hand en een enorme puntenslijper in zijn andere hand. De figuur stelt voor Het leven. Het kind is nog niet ‘door het leven getekend’ en ‘geslepen’ maar gaat onvermijdelijk in die richting net als wij allen…Get the picture?

• Elisabeth

ik had even niet gezien dat jouw bericht van mei 2005 stamde. Lekker naief dus, haha. En niet al te snugger… ik mag aannemen dat je inmiddels klaar bent met de bewuste opdracht. Ik ga mijn fantasie dan maar zelf uittekenen. Doei!